Grafiikkasuorittimien kehityksen suuret linjat
Abstract
Näytönohjaimien ja niitä vauhdittavien grafiikkasuorittimien kehitys
on viime vuosina ollut huomattavaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään suorittimien
yleiseen kehityskulkuun sekä laitteiston kehitykseen alkeellisista 3D-laitteista
moderneihin grafiikkasuorittimiin. Samalla etsitään tätä teknologiseen edistykseen
merkittävästi myötävaikuttaneita uudistuksia. Päälähteenä toimivat alalta jo tehdyt
historiakatsaukset, joita tukevat tutkimusmateriaali sekä valmistajien tekniset
julkaisut. Lopputuloksena aineiston perusteella on kehityslinjan kannalta merkittäviksi
tekijöiksi nostettavissa grafiikkasuorittimien oma prosessori, shaderit, ohjelmoitavuus
sekä lopulta rinnakkaislaskenta.
The development of video cards and their graphical processing units (GPU) has been significant during the latest years. In this thesis the focus is on the general outline of the development of the hardware from simple 3D-frame buffers to modern GPUs and the development process in the general. The main goal is to find the most important innovations. The sources are mainly based on existing histories of the subject which are supported by other academic research proceedings and publications by the hardware manufactorer. The results are generalized to the signifigance of the GPU processors, shaders, programmability and parallel processing to the evolution of the whole industry. Keywords: graphical processing unit, history,
The development of video cards and their graphical processing units (GPU) has been significant during the latest years. In this thesis the focus is on the general outline of the development of the hardware from simple 3D-frame buffers to modern GPUs and the development process in the general. The main goal is to find the most important innovations. The sources are mainly based on existing histories of the subject which are supported by other academic research proceedings and publications by the hardware manufactorer. The results are generalized to the signifigance of the GPU processors, shaders, programmability and parallel processing to the evolution of the whole industry. Keywords: graphical processing unit, history,
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608103749Use this for linking
Language
Finnish