First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
Tekijät
Päivämäärä
2016Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäisen vuoden kemian opiskelijoiden motivaatiota kemian opiskelua kohtaan tarkastelemalla vuosien 2012 - 2015 Alkukeitos-kurssin lomakkeiden vastauksia. Niistä poimittiin syitä kemian opiskelun aloittamiselle ja pohdittiin näiden vaikutusta motivaatioon opiskella kemiaa. Lomakkeiden vastauksista kerättiin myös aloittaneiden opiskelijoiden odotuksia kemian opinnoista ja verrattiin näitä keväällä 2016 ensimmäisen vuoden opiskelijoille suoritetun kyselyn vastauksiin. Kyselyn vastausten avulla pyrittiin määrittämään vastaavatko kemian ensimmäisen vuoden opinnot opintonsa aloittaneiden odotuksia, kokevatko ensimmäisen vuoden opiskelijat opintonsa motivoiviksi ja ovatko opiskelijat sitoutuneita niihin. Tutkimuksen yhtenä päämääränä oli myös selvittää ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukyvyn tukemista. Kyselyn vastauksista tutkittiin kemian laitoksen tarjoaman hops-ohjauksen, Hyvis -toiminnan ja opiskeluympäristön merkitystä opiskelijan opiskelukyvyn kehittymiseen ja säilymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä neljää Alkukeitos-kurssin lomaketta ja yhtä vuonna 2015 aloittaneille tehtyä kyselyä.
Tutkimuksessa havaittiin useimpien valinneen kemian opiskeltavaksi aineekseen kiinnostuksesta kemiaa ja luonnontieteitä kohtaan sekä lisätäkseen ymmärrystä maailmasta kemian avulla. Näiden opiskelijoiden motivaatio kemian opintoja kohtaan voidaan todeta olevan korkea. Osa vastaajista kertoi opiskelevansa kemiaa vahvistaakseen kemian osaamistaan toisen aineen pääsykokeita varten ja heidän motivaationsa opintoihin pidemmällä ajalla voidaan olettaa olevan alhainen. Vastauksista selvisi myös aloittaneiden opiskelijoiden odottavan opintojen olevan haasteellisempia, vapaampia ja itsenäisempiä. Kyselyn mukaan kuitenkin lähes joka toinen aloittaneista koki kemian opinnot mielenkiintoisimmiksi ja vapaammiksi kuin odotti. Kolmannekselle kemian opinnot osoittautuivat myös odotettua käytännönläheisemmiksi. Kuitenkin kyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille opiskelijoiden toive suuremmasta määrästä pienryhmäopiskelua.
Hops-ohjaus koettiin hyvin hyödylliseksi kyselyn vastausten perusteella. Opiskelijat kuitenkin toivoivat parempaa sivuaine-infoa opintojen aloitukseen. Hyvis -toimintaan opiskelijat olivat myös tyytyväisiä ja laitoksen ilmapiiri koettiin hyväksi. Myös laitoksen opetushenkilökunta todettiin motivoivaksi. Hyvä opetustoiminta, opiskelijan voimavarojen ja opiskelutekniikoiden vahvistus hops-ohjauksella ja Hyvis-toiminnalla sekä opiskeluympäristön hyvä ilmapiiri turvaavat opiskelijan opiskelukykyä.
...
Muu nimeke
Kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ... -
Opiskelijoiden hyvinvointi osana kemian opiskelua
Valto, Piia; Kiviniemi, Tiina; Kaski, Saara; Lundell, Jan (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2016)Student Life -konsepti on Jyväskylän yliopistossa vuonna 2009 käyttöön otettu opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja opiskelukykyä tukeva toimintamalli. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella konseptia ... -
Alkukeitos-kurssi ja opintojen aloitus Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella vuonna 2007
Valtonen, Reetta (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.