dc.contributor.advisor | Hirvensalo, Mirja. | |
dc.contributor.author | Spiridovitsh, Laura | |
dc.date.accessioned | 2016-06-27T09:05:55Z | |
dc.date.available | 2016-06-27T09:05:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1545378 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50592 | |
dc.description.abstract | Spiridovitsh, Laura. 2016. Liikunnanopettaja oppilaan itsetunnon vahvistajana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 72 s., 2 liitettä.
Liikunnanopettajilla on lasten huoltajien ohella tärkeä merkitys lapsen kasvun ja kehityksen edistämisessä sekä itsetunnon vahvistamisessa. Itsetunto vaikuttaa jokaiseen ihmiseen kaikilla elämän osa-alueilla. Vaikka koulussa opitut tiedot ja taidot unohtuisivat kehityksen myötä, itsetunto pysyy mukanamme läpi elämän. Sen vuoksi ei ole yhdentekevää, miten liikunnanopettajat oppilaitaan kasvattavat, ja miten he tukevat oppilaiden itsetunnon rakentumista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten liikunnanopettaja voi omasta mielestään vaikuttaa oppilaan itsetuntoon positiivisesti. Lisäksi tämän tutkielman avulla pyritään antamaan liikunnanopettajille välineitä, joiden avulla he voivat tunnistaa vahvan tai heikon itsetunnon.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja sen tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenografinen tutkimusstrategia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla tammi-helmikuussa 2016. Tutkimusta varten haastateltiin neljää Keski-Suomessa työskentelevää liikunnanopettajaa, jotka olivat olleet työelämässä 10–35 työvuotta. Haastatelluista kaikki työskentelivät eri kouluasteilla, yksi alakoulussa, toinen yläkoulussa, kolmas sekä yläkoulussa että lukiossa ja neljäs lukiossa. Haastateltavista kolme oli naisia ja yksi oli mies. Haastattelut toteutettiin jokaisen opettajan kanssa henkilökohtaisesti ja ne kestivät 40–60 minuuttia. Litteroitua tekstiä niistä kertyi 56 sivua. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen avulla selvisi, että tärkeimmät itsetunnon vahvistamisen keinot liikunnanope-tuksessa ovat: eriyttäminen, tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto, pätevyyden kokemusten tuottaminen, positiivinen ja yksilöllinen palaute, yhteenkuuluvuuden ja autonomian vahvistaminen sekä psyykkisesti turvallisen oppimisympäristön rakentaminen. Jotta liikunnanopettaja tietää, kenen itsetuntoon hänen kannattaisi kaikkein eniten keskittyä, tulee hänellä olla väli-neitä tunnistaa oppilaan itsetunnontaso. Tutkimuksen avulla selvisikin, että liikunnanopettaja voi tunnistaa vahvan itsetunnon seuraavista asioista: oppilas luottaa omaan edistymiseen ja osaamiseen, oppilas sallii itselleen epäonnistumisia, hän tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ja pystyy hyväksymään ne, lisäksi oppilaan vuorovaikutus muiden oppilaiden kanssa on positiivista. Toisaalta heikon itsetunnon voi tämän tutkimuksen mukaan havaita seuraavista asioista: muiden alistaminen ja opetuksen häiritseminen, vetäytyminen opetustilanteissa, paineensietoa vaativat tilanteet ovat oppilaalle hankalia ja oppilas on vähäisessä vuorovaikutuksessa muiden oppilaiden kanssa.
Tutkimus on ajankohtainen sen vuoksi, että 2016 voimaanastuvassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa itsetunnon rooli kasvaa aikaisempiin opetussuunnitelmiin verrattuna. Tämä tutkimus antaa liikunnanopettajille lisää tietoa itsetuntoon vaikuttamisesta. Tutkimus osoitti, että liikunnanopettajat kokevat voivansa vaikuttaa oppilaan itsetuntoon sitä vahvistavasti.
Asiasanat: itsetunto, fyysinen minä, motivaatioilmasto, itsemääräämisteoria, pätevyyden kokemus | fi |
dc.description.abstract | Spiridovitsh, Laura. 2016. Physical educators enhancing pupils’ self-esteem. University of Jyväskylä. Master’s thesis in sports pedagogy, 72 p., 2 attachments.
Physical educators along with the legal guardians, play a significant role in the upbringing and development of a child as well as the strengthening of its self-esteem. Self-esteem has a major effect on our lives. We may forget the knowledge and skills we learned in school but self-esteem is ever present. For this reason, it is not indifferent how physical educators strengthen their pupils’ self-esteem. In this Master’s thesis the aim was to research, how physical educators can have a positive impact on a pupils’ self-esteem. Furthermore, the aspiration for this thesis is to give physical educators the necessary tools on how to identify an individual with either a strong or weak self-esteem.
The research was carried out in a qualitative method where a phenomenographical research strategy was used as its scientific philosophic basis. The research material was conducted by themed interviews in January and February of 2016. The interviewees were four physical educators from Middle-Finland with 10–35 years of work experience. All were working in different educational tiers, one in primary school, the second in junior high school, the third in both junior and high school and the fourth solely in high school. Of the four interviewees 3 were female and one was male. The interviews were conducted personally with each interviewee and lasted from 40 to 60 minutes. The transcription of these interviews covers 56 pages. The research material was analysed in a material driven content analysis.
The research points out the key means on how to strengthen self-esteem in physical education and they are as follows: ability grouping, mastery-oriented motivational climate, producing experiences of competence, positive and individual feedback, a sense of belonging while strengthening autonomy and constructing a mentally safe learning atmosphere. In order to detect, which pupils’ self-esteem needs the most attention, a physical educator needs to posses the necessary tools to detect a pupils’ level of self-esteem. As a result of the research, a physical educator is able to recognize a strong self-esteem from the following: a pupil is confident of ones’ strides and skills, the pupil allows themselves failures and mistakes, the pupil knows his or her strengths and weaknesses and is accepting of them and the pupils’ interaction with other pupils is positive. On the other hand, a weak self-esteem, according to this research, can be identified by: the pupil trying to subjugate their fellow pupils and disturbing the teaching, withdrawal from teaching situations, situations where pressure tolerance is needed are challenging for the pupil and the pupils’ interaction with fellow pupils is limited.
The research is topical because of the enactment of the basic education curriculum in 2016 where self-esteem is getting a significantly increased role in comparison to previous curriculums. This research gives physical educators further information on how to have an influence on self-esteem. The research showed that physical educators feel they are able to influence a pupils’ self-esteem in a positive manner.
Thesaurus: self-esteem, physical self, motivational climate, self-determination theory, perceived competence | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | itsemääräämisteoria | |
dc.subject.other | fyysinen minä | |
dc.title | Liikunnanopettaja oppilaan itsetunnon vahvistajana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606273348 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-06-27T09:05:56Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | motivaatioilmasto | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |