Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLintunen, Taru
dc.contributor.authorJärvinen, Antti
dc.date.accessioned2016-06-23T19:27:44Z
dc.date.available2016-06-23T19:27:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1545361
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50588
dc.description.abstractAntti Järvinen, 2016. Toimintatutkimus Psykologisten taitojen opettamisesta lukiossa. Liikuntapsykologian maisteriohjelman pro-gradu tutkielma. Liikuntatieteen laitos, Jyväskylän yliopisto. 109 sivua. Psykologisten taitojen vaikutusta on paljon tutkittu ja opetuksen hyödyt näiden taitojen oppimisessa ovat kiistattomat. Tästäkin huolimatta, emme tiedä vielä tarpeeksi opettamisen ja oppimisen mekanismeista prosesseista psykologisten taitojen taustalla. Lähes kaikki alan tutkimukset ovat keskittyneet urheilumaailmaan ja esimerkiksi koulumaailma on lähes tutkimaton alue alalla. Tämä tutkimus keskittyi psykologisten taitojen opettamisen suunnitteluun, käytännön toteutukseen ja arviointiin lukiokontekstissa. Osallistujat olivat lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoita ja kaikilla heillä oli urheilijatausta. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin tutkijan päiväkirjoista, opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista, loppukyselystä, opiskelijahaastatteluista sekä tutkimuksen jälkeisestä palautekyselystä. Lisäksi luokkahuoneopetuskerrat videoitiin ja saatua aineistoa käytettiin osana tutkimusaineistoa. Tutkimusaineistolle tehtiin sisältöanalysit. Tulokset osoittivat, että psykologisten taitojen oppimiseksi, opetus pitää järjestää siten, että opetus suunnitellaan huolellisesti ja että opetus sisältää paljon käytännön harjoittelua, jotta oppimista tapahtuisi. Saadut tulokset osoittivat myös, että psykologisten taitojen oppimiseksi tarvitaan reilusti aikaa, jotta tuloksia saataisiin aikaiseksi ja että taidot tulisivat osaksi opiskelijan arkea. Tulokset osoittivat myös, että opettajat ja opiskelijat pitävät psykologisten taitojen opettamista lukiossa tärkeänä. Opiskelijat arvostivat erityisesti toiminnallista ja käytännönläheistä opetuksen lähestymistapaa, jossa opiskelijat olivat opetuksen keskipisteessä. Tämä seikka auttoi opiskelijoita ottamaan tunneilla opetetut ja harjoitellut asiat osaksi omaa arkeaan. Saatujen tulosten perusteella lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijat eivät ole kovinkaan hyvin perillä psykologisten taitojen käsitteistä ja metodeista. Opiskelijoiden oppimispäiväkirjat osoitivat, että se on suhteellisen uusi opetusmetodi, jota täytyy vielä harjoituttaa. Oppimispäiväkirjojen perusperiaatteita olisikin hyvä opettaa lukiolaisille jo ennen tällaisten kurssien aloittamista, mutta mieluiten jo lukion alusta lähtien, sillä siitä olisi hyötyä varsinkin jatko-opintoja ajatellen, mutta myös oman toiminnan reflektoimiseksi. Tutkijan päiväkirjojen mukaan tällisen kurssin suunnittelu, käytännön toteutus ja arviointi on aikaavievä prosessi, mutta varsin palkitseva lopulta. Huolellisen taustatyön ja oppituntien suunnittelun avulla kurssin käytännön toteutus oli helpompaa ja lopputulos oli sekä kurssin opettajan ja tutkijan, että opiskelijoiden mielestä onnistunut. Lisäksi olisi erittäin tärkeää markkinoida vastaavia kursseja jatkossa niin lukioissa, kuin muissakin oppilaitoksissa. Psykologisten taitojen opettamista tulisi jatkossa tutkia sekä kvalitatiivisesti, että kvantitatiivisesti, mielellään yhdistellen molempia lähestymistapoja, jotta saataisin tarkemmin selville taitojen opettamisen hyödyllisyys. Tämä tutkimus osoitti opettajan pedagogisen osaamisen ja koulutuksen merkityksen onnistuneen kurssin loppuunsaattamiseksi.fi
dc.description.abstractAntti Järvinen, 2016. An action research case study intervention: Psychological skills training program in high school. Master’s Thesis in Sport and Exercise Psychology. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä. 109 pages. The effect of Psychological skills training (PST) has been widely studied and its impact on the enhancement of psychological skills is undeniable. However, our knowledge is limited about the processes of teaching and learning of these skills. Almost all of the studies related to PST have been done in sport settings and teaching these skills, e.g. in high school context, has remained an under-explored domain. This study aimed to address the planning, implementation and evaluation of sport psychological skills training program in the high school context. Participants in this study were first and second year student-athletes. The study was conducted using a qualitative action research case study approach. Data was collected from the researcher diaries, learning logs from the four participants, the final inquiry, semi-structured student interviews and the post-intervention questionnaire. Videotaped classroom sessions were also used as a data source. Results from inductive content analysis revealed that psychological skills, like motor skills, have to be explicitly taught, modelled and practiced in order for mastery to occur. Results also showed that these skills take time to be learnt and internalized. Other results showed that psychological skills are most welcomed to be taught in high school setting. Students appreciated the functional and practical aspects in teaching and participatory and the student- centered teaching style helped students to connect the taught skills to their practices and everyday lives. The results showed that students at the age of 16-18 years were not very familiar with the concepts and methods used in the field of sport and exercise psychology. Student learning logs showed that it was a new teaching method and the students were not familiar with it. The principles of a learning log must be taught carefully before using it as a method of teaching and learning. The results from the researcher diaries showed that planning, implementing and evaluating a PST course is time consuming but rewarding. The results showed the importance of careful pedagogical planning and evaluation behind the implementation and success of the program and that it is essential to promote PST programs in school contexts. Psychological skills training in a high school context needs to be studied in the future by using both quantitative and qualitative approaches to explore the effectiveness of these skills on students’ actions. This study showed the need for adequate support in teachers’ pedagogical knowledge and training in carrying out a PST curriculum successfully.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (164 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPsychological Skills Training Program
dc.subject.otherHigh School
dc.subject.otherAction Research
dc.titleAn action research case study intervention : psychological skills training program in high school
dc.title.alternativePsychological skills training program in high school
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606233344
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSport and Exercise Psychologyen
dc.subject.methodToimintatutkimus
dc.date.updated2016-06-23T19:27:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi5021
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysopsykologia
dc.subject.ysoliikuntapsykologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot