Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiponen, Mikko
dc.contributor.authorNuutinen, Heini
dc.date.accessioned2016-06-20T11:18:39Z
dc.date.available2016-06-20T11:18:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1545135
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50478
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää mitkä tekijät vaikuttavat Netflixin käyttöön. Online-videopalveluiden käyttö on Suomessa jo varsin yleisellä tasolla (Karkimo, 2015) ja sen vuoksi on tärkeä ymmärtää mitkä tekijät käyttöön vaikuttavat, jotta palvelua voidaan kehittää ja asiakkaita palvella entistä paremmin. Netflixin käytttöön vaikuttavia tekijöitä ei olla aiemmin suoraan tutkittu. Tämän tutkimuksen rakentamisessa käytettiin apuna UTAUT2-mallia (Unified theory of acceptance and use of technology) sekä muutamia muita tutkimuksia, jotka olivat syventyneet television, internetin ja erilaisten viihdepalveluiden käyttöön vaikuttaviin tekijöihin. Näistä tutkimuksista tuotiin pääteemat suoritettuun puolistrukturoituun haastattelututkimukseen, johon saatiin hyvä haastateltavien joukko (29 vastaajaa) suomalaisia 21-33 -vuotiaita miehiä ja naisia. Haastattelut vahvistivat, että seuraavat tekijät ovat liitoksissa Netflixin käyttöön: suoritusodotukset, sosiaalinen paine, helpottavat olosuhteet, hedoninen motivaatio, median ahmimiskäyttäytyminen, tapa/kokemus, tunnetila ja paikkariippumattomuus. Tutkimuksessa ei pystytty yksiselitteisesti arvioimaan vaikuttavatko kyseiset tekijät Netflixin käyttöön vai ovatko ne vain huomioituja asioita palvelusta. Tekijät, jotka vaikuttivat Netflixin käyttöön olivat vaivaodotukset, sisältö, aikariippumattomuus, mainonta ja hinta-laatusuhde. Näiden lisäksi käyttöön vaikutti laittomalta lataamiselta välttyminen, elämäntilanne, muut harrastukset ja vapaa-ajan määrä. Netflixin sisältö ja mainonta olivat suurimpia käyttöön vaikuttavia tekijöitä. Vastaajat olivat sitä mieltä, että saattaisivat lopettaa palvelun katsomisen, jos Netflixiin tulisi mainonta ja heitä kiinnostavaa katsottavaa sisältöä ei enää löytyisi. Tämän tutkimuksen perusteella nämä tekijät ovat kriittisimpiä palvelun käytölle ja menestymiselle. Tämä uuden tutkimustiedon valossa tutkija ehdottaa uutta UTAUT2V-mallia jatkotutkimuksia varten.fi
dc.description.abstractThe target of this research was to find out which factors affect the use of Netflix. The use of online video services has become more and more banal in Finland (Karkimo, 2015) and due to that fact it is important to understand which factors affect the use so that the service can be improved to serve its customers better. The factors affecting Netflix use have not been researched that much earlier. UTAUT2 model (Unified theory of acceptance and use of technology) and some previous research concerning the factors affecting television, internet and other entertainment services were used to build this research. The main themes for this half-structured interview research were selected from the previous research. The sample (29 people) of this research was a good representation of Finnish 21 - 33 year old male and female Netflix users. The interviews confirmed that the following factors are related to Netflix use: performance expectancy, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation, binge-watching, habit, emotional state and location independency. In this research we weren't able to prove unambiguously if these factors affect the use of Netflix or if they are just factors the users notice in general. The factors that did affect the use were content, effort expectancy, time independency, advertising and price-value. On top of these factors the prevention of illegal use, the life situation, other hobbies and the amount of free time affected the use. The content in Netflix and advertising were the most important factors affecting the use. The interviewees said they might stop using Netflix if they started advertising or there was no content they wanted to see anymore. According to this research these were the most critical factors affecting the use and the success of Netflix. In the light of this new research we propose a new model UTAUT2V to be used in further research.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherNetflix
dc.subject.otherUTAUT2
dc.titleNetflixin käyttöön vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606203238
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineDigitaalinen mediafi
dc.date.updated2016-06-20T11:18:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomotiivit
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysokäyttö
dc.subject.ysosuorakäyttö
dc.subject.ysosisältö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot