Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuukari, Sauli
dc.contributor.authorMyöhänen, Sanna
dc.date.accessioned2016-06-15T13:31:55Z
dc.date.available2016-06-15T13:31:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544789
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50328
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Ohjaamoverkoston käsityksiä siitä, miten vailla toisen asteen tutkintoa olevia nuoria voidaan tukea koulutukseen ja työelämään kiinnittymisessä. Tavoitteena oli ymmärtää niitä hyviä käytänteitä ja toimintamalleja nuorten tukemisessa, joita Ohjaamon toiminnassa käsitetään olevan. Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisen tutkimusotteen kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä eläytymismenetelmää (N= 35) että teemahaastatteluita (N= 3). Aineiston analyysi pohjautui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, teemoitteluun ja tyypittelyyn. Analyysin tuloksena aineistosta saatiin 13 teemaa, joista myöhemmin hahmoteltiin 5 yleisempää teemakokonaisuutta ja tyyppiä. Toiminnan lähtökohdaksi nostettiin Ohjaamon imagon ja näkyvyyden edistäminen, ohjaussuhteen rakentaminen, työntekijöiden ammatillinen osaaminen, moniammatillinen yhteistyö, Ohjaamoiden verkostot sekä yksilölliset ohjauskäytänteet. Myös vertaisuuden kokemukset Ohjaamon ryhmätoiminnasta, harrastuksista sekä nuoren omista sosiaalisista verkostoista nostettiin esille. Ohjauksen tavoitteina mainittiin nuoren itsetuntemuksen, vahvuuksien ja voimavarojen sekä oman toimijuuden kehittäminen ja ymmärtäminen. Kaiken kaikkiaan kiinnittymisprosessin nähtiin pohjautuvan sekä nuoren että Ohjaamon toimintaan erilaisissa verkostoissa. Yhteistoimintaan perustuvan palvelujärjestelmän nähtiin mahdollistavan nuoren moninaisiin, yksilöllisiin ohjauksen ja tuen tarpeisiin vastaamisen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (158 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherOhjaamo
dc.title"Et jokainen löytäis parhaan version itsestään, niin siinähän olis jo paljon" : Ohjaamot ponnahduslautana omille unelmille koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen näkökulmasta
dc.title.alternativeOhjaamot ponnahduslautana omille unelmille koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606153097
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2016-06-15T13:31:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoeläytymismenetelmä
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoryhmätoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot