dc.contributor.advisor | Puukari, Sauli | |
dc.contributor.author | Myöhänen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2016-06-15T13:31:55Z | |
dc.date.available | 2016-06-15T13:31:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1544789 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50328 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Ohjaamoverkoston käsityksiä siitä, miten vailla toisen asteen tutkintoa olevia nuoria voidaan tukea koulutukseen ja työelämään kiinnittymisessä. Tavoitteena oli ymmärtää niitä hyviä käytänteitä ja toimintamalleja nuorten tukemisessa, joita Ohjaamon toiminnassa käsitetään olevan. Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisen tutkimusotteen kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä eläytymismenetelmää (N= 35) että teemahaastatteluita (N= 3). Aineiston analyysi pohjautui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, teemoitteluun ja tyypittelyyn. Analyysin tuloksena aineistosta saatiin 13 teemaa, joista myöhemmin hahmoteltiin 5 yleisempää teemakokonaisuutta ja tyyppiä. Toiminnan lähtökohdaksi nostettiin Ohjaamon imagon ja näkyvyyden edistäminen, ohjaussuhteen rakentaminen, työntekijöiden ammatillinen osaaminen, moniammatillinen yhteistyö, Ohjaamoiden verkostot sekä yksilölliset ohjauskäytänteet. Myös vertaisuuden kokemukset Ohjaamon ryhmätoiminnasta, harrastuksista sekä nuoren omista sosiaalisista verkostoista nostettiin esille. Ohjauksen tavoitteina mainittiin nuoren itsetuntemuksen, vahvuuksien ja voimavarojen sekä oman toimijuuden kehittäminen ja ymmärtäminen. Kaiken kaikkiaan kiinnittymisprosessin nähtiin pohjautuvan sekä nuoren että Ohjaamon toimintaan erilaisissa verkostoissa. Yhteistoimintaan perustuvan palvelujärjestelmän nähtiin mahdollistavan nuoren moninaisiin, yksilöllisiin ohjauksen ja tuen tarpeisiin vastaamisen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (158 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Ohjaamo | |
dc.title | "Et jokainen löytäis parhaan version itsestään, niin siinähän olis jo paljon" : Ohjaamot ponnahduslautana omille unelmille koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen näkökulmasta | |
dc.title.alternative | Ohjaamot ponnahduslautana omille unelmille koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606153097 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2016-06-15T13:31:56Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | eläytymismenetelmä | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | ryhmätoiminta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |