dc.contributor.author | Pihala, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2016-06-13T20:28:15Z | |
dc.date.available | 2016-06-13T20:28:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50288 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kitaristien kokemuksia ja näkemyksiä sointivärin ja sen varioinnin merkityksistä musiikin ilmaisussa. Tutkimuksessa selvitettiin sointivärin erilaisia rooleja ja mahdollisuuksia sekä millaisiin asioihin kitaristi kiinnittää huomiota muodostaessaan sointiväriä.
Tutkimusta varten haastateltiin kahta populaari- ja jazzmusiikin parissa toimivaa ammattikitaristia. Sointiväriä tarkasteltiin kitaristien subjektiivisista tulkinnoista käsin liittyen sekä heidän omaan soittoonsa että myös heidän näkemyksiinsä kitaran soittamisesta yleensä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että erityyppisillä kitaran sointiväreillä on useita vakiintuneita rooleja, jotka voivat pitää sisällään erilaisia ilmaisullisia merkityksiä. Tuloksissa korostui myös mielikuvien merkitys sekä sointivärien muodostamisessa että myös musiikin rakenteiden välittämisessä sointivärin avulla. Lisäksi erityisenä huomiona nousi esiin kitaran sointivärin variaation tarjoamat monipuoliset mahdollisuudet korostaa haluttuja musiikillisia rakenteita tai rikkoa kitaransoittoon liittyviä konventioita. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | sointiväri | |
dc.subject.other | ilmaisu | |
dc.subject.other | ilmaisullisuus | |
dc.subject.other | kitara | |
dc.title | "Soundi itessäänki on semmone musiikillinen statement" : kitaristien näkemyksiä sointivärin merkityksistä musiikin ilmaisussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606133056 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.date.updated | 2016-06-13T20:28:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |