dc.contributor.advisor | Seppänen, Ville | |
dc.contributor.author | Ventilä, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2016-06-13T09:34:00Z | |
dc.date.available | 2016-06-13T09:34:00Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50278 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkielma keskittyy yrityksen johdon tuen merkitykseen toiminnanohjausjärjestelmän
käyttöönotossa. Toiminnanohjausjärjestelmä on suunniteltu ratkaisemaan
liiketoimintaprosessien tehokkuuden ongelmakohtia. Onnistuneen käyttöönoton
tulokset vaikuttavat suoraan organisaation liiketoiminnan prosesseihin,
ja näkyvät yritykselle ajan ja rahan säästämisenä. Toiminnanohjausjärjestelmien
huolellinen käyttöönotto on ratkaisevan tärkeää yrityksen tulevaisuuden kilpailustrategian
kannalta. Ymmärtämällä mitä ratkaisuja on tehty käyttöönottoprosessin
aikana ja selvittämällä mikä on mennyt pieleen antaa merkittävää ymmärrystä
kriittisiä menestystekijöitä kohtaan. Kriittisiä menestystekijöitä määritellessä
johdon merkitys korostuu yhä useammassa kohtaa. Johto on jatkuvasti
läsnä ja ohjaamassa toimintaa. Johdon tuki, hyvä projektin johto, muutosjohtaminen,
tehokas kommunikointi sekä projektin puolustus viittaavat kaikki johdon
tapaan edistää onnistunutta toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessia.
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessi on hajautettu viiteen eri vaiheeseen:
projektin valmistelu, liiketoiminnan suunnittelu, toteuttaminen, viimeinen
valmistelu ja käyttöönotto ja ylläpito. Jokainen vaihe sisältää omat toimintonsa
ja haasteensa, mutta tärkeintä on, että johto varmistaa yleisen hyväksynnän
jokaisen vaiheen jälkeen, jotta voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Projektin
johdon toiminta on kehyksenä koko projektille ja vain tämän kautta voidaan saavuttaa
kokonaisvaltaisesti onnistunut käyttöönotto toiminnanohjausjärjestelmälle.
Johtajuudelle syntyy erilaisia haasteita toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton
eri vaiheissa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yksi johtamistyyli ei sovi
kaikkiin vaiheisiin. Yksi suurimmista syistä toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton
epäonnistumiseen onkin liitetty huonoon johtamiseen käyttöönottoprosessin
aikana. Johdon tulee olla tietoinen, niin toiminnanohjausjärjestelmän
strategisista tehtävistä, kuin muuttuvien liiketoimintaprosessien välttämättö-
myydestä järjestelmän käyttöönoton kannalta. Yrityksen johdon tuella on erittäin
suuri merkitys koko toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin läpi.
Johdon tuki on tunnistettu yhdeksi suurimmista vaikuttavista tekijöistä onnistuneen
toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton kannalta. Johdon merkityksen
rooli on ollut jatkuvassa kasvussa ja johtopäätöksenä on, että se ei tule vähenemään
tulevaisuudessakaan. | fi |
dc.description.abstract | The focus of this thesis is on the significance of top management support on ERP
(Enterprise Resource Planning) implementation. ERP is designed for solving
problematics with business processes effectiveness. Successful ERP implementation
effects straight to the organization’s business processes that can be seen as
cost and time savings for the company. Considering the future of the company’s
competition-strategy it is extremely important to implement ERP very carefully.
The ERP implementation process is split into five phases: project preparation,
business blueprint, realization, final preparation and go live and support. It is
pivotal that management conduct a review at the end of each stage to make sure
that everyone agrees on its outcome before moving on to the next stage. One
leadership style doesn't fit with all phases. Transformational leadership fits best
with the adoption phase, transactional leadership fits best with the implementation
phase, and two variations of combined transformational and transactional
leadership styles are most effective in the assimilation and extension phases. One
of the main reasons which results as failure in the implementation of ERP is connected
to the poor management involvement during the implementation process.
Top management should be aware of the strategic tasks of ERP and of the variable
business processes that are essential during the implementation of ERP. The
significance of the top management support is greatly important during the
whole ERP life cycle. Top management support is recognized as one of the biggest
critical success factors related to successful implementation of ERP. In this
study critical success factors focus on management support. Role of top management
has been rising constantly and the conclusion is that it will not diminish in
the future. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ERP | |
dc.subject.other | toiminnanohjausjärjestelmä | |
dc.subject.other | toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton haasteet | |
dc.subject.other | kriittiset menestystekijät | |
dc.subject.other | johdon tuen merkitys | |
dc.title | Johdon tuen merkitys toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606133046 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.date.updated | 2016-06-13T09:34:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |