Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkström, Nora
dc.contributor.authorPolamo, Jaana
dc.date.accessioned2016-06-13T08:55:17Z
dc.date.available2016-06-13T08:55:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50277
dc.description.abstractPolamo, Jaana. 2016. …sitä saattaa sanoa mitä tahansa… …piirtää huulipunalla linnunpoikia takaikkunaan… Taiteilija yhdistää runon ja videon. Kirjoittamisen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto. 24 sivua. Yhdistin runoanimaatiokurssilla runoa, kuvaa ja ääntä. Samalla pohdin, teinkö runovideota vai videorunoa. Myös erilaiset kilpailut, festivaalit ja taiteen rahoittajat joutuvat miettimään taidelajien määritelmiä. Tutkin tässä proseminaarissa, mikä runovideota ja videorunoa yhdistää ja mikä erottaa. Samalla selvitän, kumpaan taidelajiin valmistamani runoanimaatio kuuluu. Vaikuttaa siltä, että runon ja videon yhdistelmiä julkaistaan enemmän kuin ennen. Koska aihetta ei kuitenkaan ole tutkittu Suomessa aiemmin, tukeudun työssäni lähitieteisiin: elokuvan ja kokeilevan runouden tutkimukseen. Käytän lähteinä myös taiteilijoiden ajatuksia, joita he ovat julkaisseet Internetissä. Yhtenä lähteenä on kahden taiteilijan kanssa käymäni sähköpostikirjeenvaihto. Omaan animaatioprosessiini pääsen käsiksi laatimani päiväkirjan ja valmiin teoksen kautta. Runovideo ja videoruno koostuvat samoista elementeistä: runoudesta, kuvasta, äänestä, rytmistä, ja niitä myös valmistetaan ja esitetään samoilla välineillä. Lajeja erottaa toisistaan pääasiassa runon asema valmistusprosessissa ja teoksessa. Runovideo rakentuu runon ympärille teoksen muiden elementtien tukiessa runoa. Videorunon runollisuus taas kumpuaa teoksen kaikkien elementtien yhdistämisestä kokonaistaideteokseksi. Näyttää siltä, että valmistamani animaatio ei kuulu kumpaankaan lajiin, vaan rakentuu ikään kuin runon rinnakkaistodellisuudeksi samaan tapaan kuin monissa musiikkivideoissa laulun sanat etenevät omalla tavallaan, video omallaan. Videoteosten määrittelyä on syytä jatkaa, vaikka taide rikkoo määrittely-rajoja ja tutkija joutuu kilpajuoksuun taiteen uusien ilmenemismuotojen kanssa. Esimerkiksi 360-video haastaa tekijäänsä, kun sen katsoja hallinnoi videon katselusuuntaa itse.
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervideoruno
dc.subject.otherrunovideo
dc.subject.otherrunous
dc.subject.otherrunoilija
dc.subject.otherkirjoittaminen
dc.subject.otherkirjallisuudentutkimus
dc.title...sitä saattaa sanoa mitä tahansa... ...piirtää huulipunalla linnunpoikia takaikkunaan... : taiteilija yhdistää runon ja videon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606133044
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.date.updated2016-06-13T08:55:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot