dc.contributor.advisor | Ekström, Nora | |
dc.contributor.author | Polamo, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2016-06-13T08:55:17Z | |
dc.date.available | 2016-06-13T08:55:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50277 | |
dc.description.abstract | Polamo, Jaana. 2016. …sitä saattaa sanoa mitä tahansa… …piirtää huulipunalla linnunpoikia takaikkunaan… Taiteilija yhdistää runon ja videon. Kirjoittamisen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto. 24 sivua.
Yhdistin runoanimaatiokurssilla runoa, kuvaa ja ääntä. Samalla pohdin, teinkö runovideota vai videorunoa. Myös erilaiset kilpailut, festivaalit ja taiteen rahoittajat joutuvat miettimään taidelajien määritelmiä. Tutkin tässä proseminaarissa, mikä runovideota ja videorunoa yhdistää ja mikä erottaa. Samalla selvitän, kumpaan taidelajiin valmistamani runoanimaatio kuuluu.
Vaikuttaa siltä, että runon ja videon yhdistelmiä julkaistaan enemmän kuin ennen. Koska aihetta ei kuitenkaan ole tutkittu Suomessa aiemmin, tukeudun työssäni lähitieteisiin: elokuvan ja kokeilevan runouden tutkimukseen. Käytän lähteinä myös taiteilijoiden ajatuksia, joita he ovat julkaisseet Internetissä. Yhtenä lähteenä on kahden taiteilijan kanssa käymäni sähköpostikirjeenvaihto. Omaan animaatioprosessiini pääsen käsiksi laatimani päiväkirjan ja valmiin teoksen kautta.
Runovideo ja videoruno koostuvat samoista elementeistä: runoudesta, kuvasta, äänestä, rytmistä, ja niitä myös valmistetaan ja esitetään samoilla välineillä. Lajeja erottaa toisistaan pääasiassa runon asema valmistusprosessissa ja teoksessa. Runovideo rakentuu runon ympärille teoksen muiden elementtien tukiessa runoa. Videorunon runollisuus taas kumpuaa teoksen kaikkien elementtien yhdistämisestä kokonaistaideteokseksi. Näyttää siltä, että valmistamani animaatio ei kuulu kumpaankaan lajiin, vaan rakentuu ikään kuin runon rinnakkaistodellisuudeksi samaan tapaan kuin monissa musiikkivideoissa laulun sanat etenevät omalla tavallaan, video omallaan.
Videoteosten määrittelyä on syytä jatkaa, vaikka taide rikkoo määrittely-rajoja ja tutkija joutuu kilpajuoksuun taiteen uusien ilmenemismuotojen kanssa. Esimerkiksi 360-video haastaa tekijäänsä, kun sen katsoja hallinnoi videon katselusuuntaa itse. | |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | videoruno | |
dc.subject.other | runovideo | |
dc.subject.other | runous | |
dc.subject.other | runoilija | |
dc.subject.other | kirjoittaminen | |
dc.subject.other | kirjallisuudentutkimus | |
dc.title | ...sitä saattaa sanoa mitä tahansa... ...piirtää huulipunalla linnunpoikia takaikkunaan... : taiteilija yhdistää runon ja videon | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606133044 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.date.updated | 2016-06-13T08:55:18Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |