University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lonkan tekonivelleikkauksesta kuntoutuminen oppimisena

Thumbnail
View/Open
518.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vähäsantanen, Mia
Date
2016
Discipline
FysioterapiaPhysiotherapy

 
TIIVISTELMÄ Vähäsantanen, M. 2016. Lonkan tekonivelleikkauksesta kuntoutuminen oppimisena. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu –tutkielma, 58 s., 3 liitesivua. Suomessa tehdään vuosittain noin 7500 lonkan tekonivelleikkausta ja väestön ikääntyessä leikkausten määrä tulee todennäköisesti lisääntymään. Samaan aikaa hoitoajat ovat lyhentyneet, mikä lisää tarvetta fysioterapiaohjauksen kehittämiseen. Tekonivelleikkauksesta kuntoutuminen voidaan nähdä yksilöllisenä kasvu- ja oppimisprosessina, mutta aihetta on aiemmin tutkittu vähän fysioterapian alueella. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää lonkan tekonivelleikkauksesta kuntoutumista oppimisen näkökulmasta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston hallinnoimaa Potilasohjaus fysioterapiassa –tutkimushanketta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lonkan tekonivelleikkauspotilaiden fysioterapiaohjauksen kehittämisessä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat aikuiset lonkan tekonivelleikkauksen läpikäyneet potilaat. Tutkimusaineisto on kerätty alkuvuodesta 2010. Tutkimusaineiston muodostavat 10 lonkan tekonivelleikkauspotilaan (ka 69,7 v) haastattelut. Potilaita on haastateltu kaksi kertaa; n. viikko ennen leikkausta ja 3-5 viikkoa leikkauksen jälkeen. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jota on syvennetty vapaaseen kerrontaan kannustavilla lisäkysymyksillä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti narratiivisella analyysimenetelmällä. Analyysin tuloksena syntyi neljä oppimisen tarinamallia: ongelman ratkaisijoiden, ennakkoon valmistautuvien, ohjausta tarvitsevien ja järjestelmään luottavien tarinamallit. Oppimisen tarinamalleista nousi esiin erilaisia oppimisen teorioita perustuen kuntoutujien toimintaan ja oppimiseen kuntoutumisprosessin aikana. Tarinamalleista on löydettävissä yhtymäkohtia kokemuksellisen oppimisen, ongelmaperustaisen oppimisen, kognitiivisen oppimisen, sosiaalisen oppimisen ja ei-oppimisen teorioihin. Tarinamallit ilmentävät myös kuntoutujien toimijuuden astetta kuntoutumisessaan. Tarinamallit osoittavat tarpeen pohtia, kuinka kuntoutuksessa ja fysioterapeuttisessa ohjauksessa voidaan huomioida kuntoutujien eri oppimistyylit sekä tukea heidän aktiivista toimijuuttaan. ...
 
ABSTRACT Vähäsantanen, M. 2016. Recovering from total hip arthroplasty - standpoint of learning. Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in physiotherapy, 58 pages, 3 pages of appendices. Approximately 7.500 hip arthroplasties are performed in Finland every year. With the ageing population the operation rate is likely to increase. At the same time the period during which the patient receives care has shortened which has increased the need for physiotherapy counselling. Recovering from total hip arthroplasty can be seen as an individual process of growth and learning which is a subject that has previously been studied very little in the field of physiotherapy. The aim of this master’s thesis is to understand recovering from hip arthroplasty from the standpoint of learning. This master’s thesis is a part of a research project called ‘Patient counselling in Physiotherapy’ conducted by University Of Jyväskylä. The results of the research project will benefit the development of physiotherapy counselling of total hip arthroplasty patients. The target group of this master’s thesis is made up of adult patients that have undergone total hip arthroplasty. The raw data for the research has been collected at the beginning of the year 2010. The research material comprises interviews of 10 total hip arthroplasty patients in the average age of 69,7 years. The patients have been interviewed approximately a week before operation and again 3 to 5 weeks after the operation. The interview method has been theme interviews that have been deepened with additional questions to encourage the interviewee to free narration. The research material was analyzed with a narrative method of analysis. The analysis produced 4 story models for learning: problem solvers’ story model, the story model of those prepared in advance, the story model of those in need of counselling and the story model of those who trust the system. The story models of learning produced different theories of learning based on the patients’ activity and learning during the process of rehabilitation. In the story models can be found connections to theories of experiential learning, problem-based learning, cognitive learning, social learning and non-learning. The story models express the patients’ degree of agency in rehabilitation. The story models also show a need to deliberate how to take patients’ different styles of learning into account and how to support their active agency. ...
 
Keywords
Lonkan tekonivelleikkaus kuntoutuminen oppiminen narratiivinen analyysi Narratiivinen analyysi lonkka nivelrikko tekonivelet kuntoutus toipuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606123034

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuntoutuminen lonkan tekonivelleikkauksesta : kuntoutujien kertomat tarinamallit 

    Knaapi-Junnila, Sari (2012)
    TIIVISTELMÄ Kuntoutuminen lonkan tekonivelleikkauksesta – kuntoutujien kertomat tarinamallit Knaapi-Junnila Sari Fysioterapian pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, ...
  • "Tutkat päällä" : fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta 

    Holopainen, Riikka; Keskilä, Anu (2014)
    TIIVISTELMÄ Riikka Holopainen ja Anu Keskilä (2014) ”TUTKAT PÄÄLLÄ” Fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. ...
  • Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen : potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta 

    Calleeuw, Niina (2015)
    Niina Calleeuw (2015). Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen: potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu –tutkielma, 88 s., 20 ...
  • "Yksin en selviäisi" : lonkan tekonivelleikattujen kokemuksia kotona selviytymisestä 

    Mannisenmäki, Liisa (2015)
    Tämän fenomenologisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää lonkan tekonivelleikkauksen läpikäyneiden henkilöiden omakohtaisia kokemuksia ja niiden merkityksiä kotona selviytymisestä kolmen kuukauden ...
  • Lonkan tekonivelleikkauspotilaiden elämänlaatu ja toimintakyky 

    Hämäläinen, Auli; Seppänen, Hely (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre