Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSipola, Antti
dc.date.accessioned2016-06-03T11:54:53Z
dc.date.available2016-06-03T11:54:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542737
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50097
dc.description.abstractPedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen sitä, että tieto- ja viestintäteknologian opetuksen tulisi olla integroitua kaikkiin oppiaineisiin. Tässä pro gradu työssä kartoitetaan tieto- ja viestintäteknologian integroinnin mahdollisuuksia historian oppiaineeseen. Koko työn lähtökohtana on ollut ajatus siitä, että tieto- ja viestintäteknologian integroinnin tulee tapahtua tavalla, joka lähtee liikkeelle historian oppiaineen erityisluonteesta. Ydinkysymykseksi muotoutui tällöin se, miten historiallisen ajattelun kehittymistä voidaan tukea tieto- ja viestintäteknologian avulla. Tähän kysymykseen etsitään vastausta kuuden tehtäväkokonaisuuden avulla, joiden aihepiirit käsittelevät useasta eri näkökulmasta Suomen 1900-lukua. Historiallisen ajattelun osa-alueista kokonaisuuksissa korostuu erityisesti historiallinen merkitys, lähteiden käyttö ja niiden todistusvoima sekä historian tulkinnat. Nämä historiallisen ajattelun piirteet valikoituivat kokonaisuuksiin pitkälti sen oletuksen vuoksi, että ne tukevat parhaiten oppilaiden historiallisen ajattelun kehittymistä kohti sen edistyneintä tasoa. Edistyneimmällä tasolla oppilaat pystyvät huomioimaan menneisyyden monimutkaisuuden ja moniperspektiivisyyden, eli sen miten historiallisten lähteiden luonne johtaa siihen, että samasta tapahtumasta voi olla olemassa useita risteäviä tulkintoja. Tieto- ja viestintäteknologian integroinnin kannalta merkittävä huomio oli se, miten historiallinen ajattelu ja tieto- ja viestintäteknologia linkittyvät toisiinsa. Historiallisen ajattelun taitojen osaaminen voi olla merkittävä askel niiden taitojen kehittymisessä, joita informaatioyhteiskunnan tietotulvassa vaaditaan. Historiallisen ajattelun taidot voivat tarjota oppilaille valmiudet lähestyä tietoa kriittisesti, tunnistaa sen miten heihin yritetään vaikuttaa, sekä myös auttaa heitä ymmärtämään ihmisten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (181 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherhistoriallinen ajattelu
dc.subject.othertutkiva oppiminen
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.otherkoulutusteknologia
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.titleTieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606032867
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.date.updated2016-06-03T11:54:53Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysokoulutusteknologia
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright