dc.contributor.author | Sipola, Antti | |
dc.date.accessioned | 2016-06-03T11:54:53Z | |
dc.date.available | 2016-06-03T11:54:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542737 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50097 | |
dc.description.abstract | Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen sitä, että tieto- ja viestintäteknologian opetuksen tulisi olla integroitua kaikkiin oppiaineisiin. Tässä pro gradu työssä kartoitetaan tieto- ja viestintäteknologian integroinnin mahdollisuuksia historian oppiaineeseen. Koko työn lähtökohtana on ollut ajatus siitä, että tieto- ja viestintäteknologian integroinnin tulee tapahtua tavalla, joka lähtee liikkeelle historian oppiaineen erityisluonteesta. Ydinkysymykseksi muotoutui tällöin se, miten historiallisen ajattelun kehittymistä voidaan tukea tieto- ja viestintäteknologian avulla.
Tähän kysymykseen etsitään vastausta kuuden tehtäväkokonaisuuden avulla, joiden aihepiirit käsittelevät useasta eri näkökulmasta Suomen 1900-lukua. Historiallisen ajattelun osa-alueista kokonaisuuksissa korostuu erityisesti historiallinen merkitys, lähteiden käyttö ja niiden todistusvoima sekä historian tulkinnat. Nämä historiallisen ajattelun piirteet valikoituivat kokonaisuuksiin pitkälti sen oletuksen vuoksi, että ne tukevat parhaiten oppilaiden historiallisen ajattelun kehittymistä kohti sen edistyneintä tasoa. Edistyneimmällä tasolla oppilaat pystyvät huomioimaan menneisyyden monimutkaisuuden ja moniperspektiivisyyden, eli sen miten historiallisten lähteiden luonne johtaa siihen, että samasta tapahtumasta voi olla olemassa useita risteäviä tulkintoja.
Tieto- ja viestintäteknologian integroinnin kannalta merkittävä huomio oli se, miten historiallinen ajattelu ja tieto- ja viestintäteknologia linkittyvät toisiinsa. Historiallisen ajattelun taitojen osaaminen voi olla merkittävä askel niiden taitojen kehittymisessä, joita informaatioyhteiskunnan tietotulvassa vaaditaan. Historiallisen ajattelun taidot voivat tarjota oppilaille valmiudet lähestyä tietoa kriittisesti, tunnistaa sen miten heihin yritetään vaikuttaa, sekä myös auttaa heitä ymmärtämään ihmisten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (181 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | historiallinen ajattelu | |
dc.subject.other | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.other | tieto- ja viestintäteknologia | |
dc.subject.other | koulutusteknologia | |
dc.subject.other | opetusteknologia | |
dc.title | Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606032867 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | en |
dc.date.updated | 2016-06-03T11:54:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | koulutusteknologia | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |