dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Koponen, Annamari | |
dc.contributor.author | Silvonen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2016-05-31T07:45:00Z | |
dc.date.available | 2016-05-31T07:45:00Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50003 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä varhaiskasvatuksen käytäntöjä, jotka tukevat lastentarhanopettajien kokemusten mukaan heidän työhyvinvointiaan. Tavoitteena oli edistää hyvien käytänteiden entistä parempaa tunnistamista ja käytäntöön leviämistä työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Tänä päivänä varhaiskasvatuspalveluita koskettaa erityisesti ryhmäkoko-
jen kasvattaminen sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Lastentarhanopettajien kokema kuormittuminen työssä saattaa kasvaa. Hyvien käytäntöjen tunnistamisen avulla voidaan löytää vastauksia varhaiskasvatustyön haasteisiin vastaamiseksi ja lastentarhanopettajien työhyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin
sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin Jyväskylän kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille sekä avattiin lastentarhanopettajien Facebook-ryhmään vapaaehtoisille osallistujille vastattavaksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on olemassa run-
saasti käytäntöjä, joiden yhteys työhyvinvointiin on yhteneväinen muiden työhyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa. Eniten tuloksissa korostui työn organisoinnin merkitys, johon liitettiin yhteisen suunnittelun, neuvottelun ja selkeästä työnjaosta sopimisen tärkeys työntekijän kokeman stressin vähenemiseksi.
Myös ilmapiiriin, henkilökohtaisiin strategioihin, esimiehen toimintaan sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen liittyviä käytäntöjä tunnistettiin selkeästi hyvinvointia vahvistavina. Tuloksista oli nähtävissä käytäntöihin keskittymisen tärkeys opettajan laadukkaan työn toteutumisen ja työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Tulosten pohjalta koostettiin myös yhteenveto hyviksi koetuista käytän-
nöistä hyvinvointitekijöittäin. Tuloksia voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa käytäntöjen ja työhyvinvoinnin kehittämistyössä sekä yksilö-, että organisaatiotasolla. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Työhyvinvointi | |
dc.subject.other | työkäytännöt | |
dc.subject.other | lastentarhanopettaja | |
dc.subject.other | varhaiskasvatustyö | |
dc.title | Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605312783 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-05-31T07:45:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |