Show simple item record

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorKoponen, Annamari
dc.contributor.authorSilvonen, Tiina
dc.date.accessioned2016-05-31T07:45:00Z
dc.date.available2016-05-31T07:45:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50003
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä varhaiskasvatuksen käytäntöjä, jotka tukevat lastentarhanopettajien kokemusten mukaan heidän työhyvinvointiaan. Tavoitteena oli edistää hyvien käytänteiden entistä parempaa tunnistamista ja käytäntöön leviämistä työhyvinvoinnin tukemiseksi. Tänä päivänä varhaiskasvatuspalveluita koskettaa erityisesti ryhmäkoko- jen kasvattaminen sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Lastentarhanopettajien kokema kuormittuminen työssä saattaa kasvaa. Hyvien käytäntöjen tunnistamisen avulla voidaan löytää vastauksia varhaiskasvatustyön haasteisiin vastaamiseksi ja lastentarhanopettajien työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin Jyväskylän kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille sekä avattiin lastentarhanopettajien Facebook-ryhmään vapaaehtoisille osallistujille vastattavaksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on olemassa run- saasti käytäntöjä, joiden yhteys työhyvinvointiin on yhteneväinen muiden työhyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa. Eniten tuloksissa korostui työn organisoinnin merkitys, johon liitettiin yhteisen suunnittelun, neuvottelun ja selkeästä työnjaosta sopimisen tärkeys työntekijän kokeman stressin vähenemiseksi. Myös ilmapiiriin, henkilökohtaisiin strategioihin, esimiehen toimintaan sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen liittyviä käytäntöjä tunnistettiin selkeästi hyvinvointia vahvistavina. Tuloksista oli nähtävissä käytäntöihin keskittymisen tärkeys opettajan laadukkaan työn toteutumisen ja työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Tulosten pohjalta koostettiin myös yhteenveto hyviksi koetuista käytän- nöistä hyvinvointitekijöittäin. Tuloksia voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa käytäntöjen ja työhyvinvoinnin kehittämistyössä sekä yksilö-, että organisaatiotasolla.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherTyöhyvinvointi
dc.subject.othertyökäytännöt
dc.subject.otherlastentarhanopettaja
dc.subject.othervarhaiskasvatustyö
dc.titleLastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605312783
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-31T07:45:01Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright