Show simple item record

dc.contributor.authorLantto, Joonas
dc.date.accessioned2016-05-30T20:30:28Z
dc.date.available2016-05-30T20:30:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542425
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49992
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitettiin metamodernismin ilmenemismuotoja nykymusiikissa ja sen myötä pohdittiin kriittisesti metamodernismin käsitettä ja sen soveltuvuutta musiikinfilosofisen tutkimuksen uudeksi ideologiseksi käsitteeksi. Metamodernismilla tarkoitetaan parhaillaan muotoutumassa olevaa esitietoisten tuntemusten ja kokemusten kokoelmaa, jossa yhdistyy modernismille ja postmodernismille ominaisia ilmiöitä, kuten intomielisyys ja ironia, joiden vastakkaisten napojen välillä tämä uusi tuntemusrakenne värähtelee asettumatta tasapainoon (Vermeulen ja van den Akker 2010). Metamodernismin hallitsevat piirteet käsitteellistettiin kahden rinnakkaisen käsitteen, postmodernismin ja modernismin ohessa analyysirungoksi, jonka avulla on mahdollista analysoida metamodernismin ilmentymiä nykymusiikin säveltäjien sävellysideologioissa. Tutkimuksen lähtökohta on tarpeessa laajentaa metamodernismin tutkimusta myös musiikin alueelle. Tutkielman teoreettisina työkaluina toimivat sekä Max Weberin ideaalityypin että Raymond Williamsin tuntemusrakenteen käsitteet. Koska modernismi ja postmodernismi ovat suhteellisen tarkkarajaisesti käsitteellistettyjä kokonaisuuksia musiikkikirjallisuudessa, myös metamodernismista luotiin vastaava ideaalityyppi, jonka avulla sen hallitsevat piirteet saatiin teoretisoitua ideologiseen vertailuun. Modernismin ja postmodernismin ideaalityyppejä käytettiin nykyajassa yhä vaikuttavina vertailukohtina erottamaan metamodernismi muihin kategorioihin sopimattomista piirteistä. Aineistona toimi säveltäjä Magnus Lindbergin haastattelu nykymusiikin kommunikaatiosta ja aineiston analyysi suoritettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin tuloksia käytettiin pohjana metamodernismin käsitteen kriittisessä pohdinnassa. Tutkimuksen perusteella selvisi, että joitain merkkejä perinteisiin modernismin ja postmodernismin käsitteistöön sopimattomista ilmiöistä voidaan löytää myös tämän päivän länsimaisen taidemusiikin vallitsevassa tuntemusrakenteessa ja sen myötä näitä muutoksia kuvaavan uuden käsitteen muodostaminen on perusteltua, mutta samalla myös metamodernismin ilmiöiden erottaminen varsinkin modernismista todettiin haastavaksi osittain samankaltaisten piirteiden ja käsitteiden ongelmallisen käytännön tulkinnan vuoksi. Tutkimuksessa todettiin, että metamodernismin nykyinen määritelmä kuvaa ainoastaan nykyhetkessä tapahtumassa olevia muutoksia tuntemusrakenteena, mutta vaatii uutta määritelmää soveltuakseen ideologiaksi, ja luotua määritelmää tulee myös arvioida uudelleen sosiaalisten muutosten edetessä, jotta se ottaisi uudet ilmiöt huomioon. Metamodernismi sai tarkkarajaisemman muodon, jolloin sitä voidaan tarkastella ideologiana tuntemusrakenteen sijasta ja käyttää apuna sävellysideologioiden analyysissä. Tämä tutkimus avaa uuden mahdollisen polun ymmärtää esteettistä ilmapiiriä tämän päivän länsimaisessa taidemusiikissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermetamodernismi
dc.titleMetamodernismin ilmentymät nykymusiikin säveltäjän sävellysideologiassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605302776
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2016-05-30T20:30:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysopostmodernismi
dc.subject.ysomodernismi
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysonykymusiikki
dc.subject.ysoestetiikka
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysofilosofia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record