Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah.
dc.contributor.advisorKujala, Tuomo.
dc.contributor.authorMyllylä, Mari
dc.date.accessioned2016-05-30T18:34:22Z
dc.date.available2016-05-30T18:34:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542410
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49990
dc.description.abstractTiettyjä standardeja ja suunnitteludokumentteja käytetään määrittelemään sellaisia teknisiä parametrejä, jotka voivat vaikuttaa matkustajan aistihavaintoon liukuportaiden ajomukavuudesta. Laajemman ymmärryksen saamiseksi matkustajamukavuudesta tietoisesti koettuna ilmiönä, jota edeltävät useat kognitiiviset prosessit, voidaan tutkimuksessa käyttää heterofenomenologista lähestymistapaa. Tässä tutkielmassa liukuportaan ajomukavuuden kokemusta tutkittiin haastattelututkimuksella sekä tutkijahavainnoilla. Aineisto analysoitiin käyttäen tilastollista sekä spatiaaliskontekstuaalista analyysia. Tulokset osoittivat, että 50 % mukavuuden kokemuksesta voidaan ennustaa portaiden sekä käsikaiteen tärinän ja tasaisen liikkeen kokemuksen tekijöillä. Loput mukavuuden kokemuksen tekijöistä voidaan selittää esimerkiksi ihmisten yksilöllisillä eroilla heidän mentaalisissa ja fyysisissä ominaisuuksissaan, tai muilla syillä. Löydetyt tekijät voivat olla tärkeitä mukavuuden kokemukselle liukuportaissa, koska niillä on merkitystä erityisesti tasapainon ja ryhdin ylläpitämiselle liukuporrasmatkan aikana. Niiden merkityksellisyyttä voidaan selittää evolutiivisilla ja biologisilla syillä, tiettyjen sensorimotoristen ohjelmien aktivaatiolla, sekä näkemällä ihmisen toiminta tavoiteorientoituneena, ympäristön ja sisäisten mielen prosessien välisenä vuorovaikutteisena prosessina, jonka taustalla ovat yksilön omakohtaiset tarpeet, tunteet, kokemukset, arvioinnit ja odotukset. Heterofenomenologisen lähestymistavan käyttö tulevaisuudessa, yhdessä olemassa olevien mittausmenetelmien kanssa, voi tukea mukavan liukuporrasmatkan suunnittelua sekä vahvistamalla olemassa olevien parametrien merkitystä ja tärkeyttä mukavuutta ennustavina tekijöinä, että tarjoamalla ehdotuksia uusista esiin nousevista tekijöistä.fi
dc.description.abstractStandards and design documents exist, which are used to define the technical parameters that might impact a passenger’s sensory perception of escalator ride comfort. In order to have a broader understanding of passenger comfort as a consciously experienced phenomenon underlying several cognitive processes, a heterophenomenological research approach can be used. In this thesis, the experience of escalator ride comfort was researched via a survey and researcher observations. Results were analysed by statistical and spatial-contextual analysis. The results indicated that half of the experience of comfort can be predicted by the experience of vibrations and smooth movement of the escalator steps and handrail. The other half may be explained for example by the individual differences in a person’s mental and physical properties, or other reasons. These factors may be important for the experience of comfort in escalators because they are relevant for maintaining balance and posture during the escalator ride. Their relevance can be explained through the evolutionary and biological reasoning, by the activation of specific sensorimotor programs, as well as by explaining the human functioning as a goal-oriented, interactive process between the environment and the internal mental processing. This subsequently underlies the individual’s subjective needs, emotions, experiences, estimations and expectations. Using a heterophenomenological research approach in the future, together with the existing measurement methods, can support the design of comfortable escalator rides by both confirming the relevance and importance of the existing parameters, seen as factors predicting comfort, as well as providing further suggestions for new emerging factors.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (116 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherKäyttäjäkokemus
dc.subject.otherkäyttäjäpsykologia
dc.subject.otherliukuportaat
dc.subject.othermukavuus
dc.titleEscalator passenger comfort
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605302774
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.date.updated2016-05-30T18:34:23Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysokäyttäjäpsykologia
dc.subject.ysoliukuportaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright