dc.contributor.author | Virtanen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2016-05-26T15:53:40Z | |
dc.date.available | 2016-05-26T15:53:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49952 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kaksi suurta ruotsalaista aamulehteä kirjoittivat suomalaisesta koulusta vuosina 2013–2015. Materiaalina oli 48 artikkelia Dagens Nyheteristä ja Svenska Dagbladetista. Halusin ottaa selville, millaisia teemoja Suomen koulusta esiintyy artikkeleissa, missä osassa lehteä artikkelit esiintyvät ja kuka puhuu artikkeleissa. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomen kielen koulutuksesta annetaan suurilta osin positiivinen kuva. Luokittelin artikkelissa esiintyvät ilmiöt suomen koulusta yhdeksään teemaan. Vahvuuksia olivat menestyksekäs koulu, hyvät opettajat, tukiopetus ja erityispedagogiikka, tasa-arvoinen koulu, poliittinen vakaus sekä voitonteon kieltäminen. Heikkouksia olivat Suomen heikentyneet Pisa-tulokset, Pisa-tuloksien ylitulkinta ja oppilaiden huono kouluviihtyvyys. Suurin osa artikkeleista oli kirjoitettu Debatti-palstalla, ja kolmanneksi eniten pääkirjoituksessa, mikä osoitti, että keskustelu suomen koulusta sai paljon näkyvyyttä. Lehtien journalistien lisäksi artikkeleissa puhuivat eniten koulujen rehtorit ja opettajat sekä suomalaiset koulututkijat. Koulutusjärjestelmiä vertailtiin usein keskenään siten, että suomalaisesta koulusta haettiin ratkaisuja ruotsalaisen koulun ongelmiin. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Bilden av den finska skolan i två svenska tidningar | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605262729 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-05-26T15:53:40Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |