dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja. | |
dc.contributor.author | Koskinen, Essi | |
dc.date.accessioned | 2016-05-25T09:18:36Z | |
dc.date.available | 2016-05-25T09:18:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49919 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen kohteena ovat päiväkodin työntekijöiden kokemukset lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkodin työntekijöiden kohtaama lasten aggressiivinen käyttäytyminen on ja kuinka usein sitä kohdataan. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia toimintatapoja työntekijät käyttävät aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa ja millainen merkitys näillä kohtaamisilla on heidän työmotivaatioonsa. Kyseessä oli pääpiirteiltään laadullinen tutkimus, mutta siinä esiintyi myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineiston keruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkoti-ikäisten lasten aggressiivinen käyttäytyminen on pääosin fyysistä, joka ilmeni erityisesti potkimisena, lyömisenä ja tavaroiden heittelynä. Työntekijöistä vajaa puolet kohtasi sillä hetkellä aggressiivista käyttäytymistä harvemmin kuin pari kertaa kuukaudessa. Työntekijöiden mieleenpainuvimmissa aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamistilanteissa korostui fyysiset toimintatavat, joita olivat esimerkiksi kiinnipito ja lapsen pois vieminen tilanteesta. Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisesta noin 30 % työntekijöistä koki työmotivaatioonsa pelkästään negatiivisia merkityksiä, toinen kolmannes koki saaneensa niin positiivisia kuin negatiivisiakin merkityksiä ja viimeinen kolmannes ei kokenut niillä olevan merkitystä ollenkaan heidän työmotivaatioon.
Tutkimus toi uutta tietoa erityisesti aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisen toistuvuudesta, työntekijöiden käyttämistä toimintatavoista ja yhteyksistä heidän työmotivaatioonsa. Tutkimus vahvisti aiempaa tietoa lasten aggressiivisen käyttäytymisen muodoista. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kentällä erityisesti työntekijöiden käyttämien toimintatapojen kriittisenä tarkasteluna ja niiden yhteyksistä heidän työmotivaatioonsa. Päiväkodeissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota toimiviin tapoihin kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi. Tutkimuksen mukaan työntekijöiden työmotivaatiota vahvistaa onnistuneiden toimintatapojen käyttäminen aggressiivisen lapsen kohtaamistilanteissa. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lapsi | |
dc.subject.other | aggressiivinen käyttäytyminen | |
dc.subject.other | päiväkodin työntekijät | |
dc.subject.other | toimintatavat | |
dc.subject.other | työmotivaatio | |
dc.title | Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605252697 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-05-25T09:18:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |