Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorKokkonen, Anniina
dc.date.accessioned2016-05-23T13:05:41Z
dc.date.available2016-05-23T13:05:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541943
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49889
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on osallisuuden merkitys koululiikunnassa viidesluokkalaisten kokemana: miten osallisuus ilmenee ja millaisia tunteita osallisuus oppilaissa herättää. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisissa tilanteissa oppilaat toivoisivat osallisuutta lisää. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselynä eräällä raahelaisella alakoululla syksyllä 2015. Tutkimusjoukon muodostivat kyseisen alakoulun molempien viidensien luokkien oppilaat, joista kyselyyn vastasi yhteensä 38 oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista ilmenee, että oppilaat kokevat heillä olevan eniten vaikutusmahdollisuuksia liikuntamuodon valinnan ja joukkuejakojen suhteen. Kokemukset osallisuudesta koettiin poikkeuksetta miellyttävinä. Erityisen merkittävänä pidettiin mahdollisuutta saada liikkua itselle mieluisalla tavalla. Myös sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja etenkin liikuntaryhmän muiden jäsenten ystävällisyys ja kannustus nähtiin tärkeinä tekijöinä. Toiveita esitettiin etenkin liikuntamuotojen, parempien liikuntavälineiden ja joidenkin liikunnanopetuksen työtapojen suhteen. Tutkimustulosten perusteella alakoulun oppilaiden ottamista mukaan liikunnanopetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin voidaan pitää kannattavana. Oppilailla on runsaasti toteuttamiskelpoisia ideoita liikunnanopetuksen kehittämiseksi, ja toisaalta useat oppilaat olivat yhtä mieltä siitä, että oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia lisäämällä myös liikuntatunneista tulee mukavampia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (81 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoululiikunta
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherkuulluksi tuleminen
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.title"Liikuntatunneista tulee kivempia jos itse saa vaikuttaa niihin!" : viidesluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta koululiikunnassa
dc.title.alternativeViidesluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta koululiikunnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605232665
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-05-23T13:05:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot