"Kaikkemme aina tehdään, että kaikki sopeutuis mahdollisimman jouhevasti" : lastentarhanopettajien käyttämät tukikeinot päivähoidon aloituksen yhteydessä
Päivämäärä
2016Oppiaine
VarhaiskasvatusPääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä laadullinen tutkimus selvitti lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja päivähoidon aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tukikeinoja käytetään silloin, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Tällä tarkoitetaan päivähoidossa aloittamista ensimmäistä kertaa tai vaihtamista toiseen päiväkotiin. Lisäksi haluttiin selvittää sosiaalisia tukikeinoja päivähoidon aloituksessa.
Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin parihaastatteluilla, joissa haastateltiin lastentarhanopettajia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kysymykset olivat ennalta suunniteltuja, mutta valmiita vastausvaihtoehtoja ei annettu. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja oli paljon, ne jakautuivat kolmeen päätulokseen: lastentarhanopettajan käyttämät tukikeinot, sosiaaliset tukikeinot sekä kasvatuskumppanuus, joka nostettiin myös tutkimuskysymyksen alakysymykseksi haastatteluissa saamansa painotuksen vuoksi.
Tutkimus osoitti, että tukikeinoja käytettiin paljon päivähoidon aloituksessa ja niistä oltiin tietoisia, mutta niiden käyttöön kaivattiin enemmän aikaa. Tukikeinojen käyttöä pidettiin tärkeänä lapsen sopeutumisen kannalta päivähoitoon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
Heinonen, Soila; Kovanen, Anna (2013)Isyys ja isien osallisuus ovat viime aikoina olleet paljon esillä niin tieteellisissä tutkimuksissa kuin mediassakin. Myös vanhempien ja kasvatushenkilöstön välisen kasvatusyhteistyön merkitystä korostetaan erityisesti ... -
Haastava lapsi perheessä : lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa
Karttunen, Anni (2016)Karttunen, Anni. 2016. Haastava lapsi perheessä – lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua. Lapsen ... -
"Me kaikki tehdään sitä yhdessä" : tapaustutkimus vapaaehtoisten johtamisesta vuoden 2017 koripallon miesten EM-kilpailuiden Helsingin alkulohkossa
Sääski, Veera (2019)Urheilutapahtumien järjestämisessä vapaaehtoiset ovat korvaamattoman tärkeitä. Heidän tyytyväisyyteensä kannattaa panostaa hyvän johtamisen avulla, jotta innokkaita vapaaehtoisia riittäisi myös tuleviin tapahtumiin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.