"Kaikkemme aina tehdään, että kaikki sopeutuis mahdollisimman jouhevasti" : lastentarhanopettajien käyttämät tukikeinot päivähoidon aloituksen yhteydessä
Date
2016Discipline
VarhaiskasvatusAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä laadullinen tutkimus selvitti lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja päivähoidon aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tukikeinoja käytetään silloin, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Tällä tarkoitetaan päivähoidossa aloittamista ensimmäistä kertaa tai vaihtamista toiseen päiväkotiin. Lisäksi haluttiin selvittää sosiaalisia tukikeinoja päivähoidon aloituksessa.
Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin parihaastatteluilla, joissa haastateltiin lastentarhanopettajia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kysymykset olivat ennalta suunniteltuja, mutta valmiita vastausvaihtoehtoja ei annettu. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja oli paljon, ne jakautuivat kolmeen päätulokseen: lastentarhanopettajan käyttämät tukikeinot, sosiaaliset tukikeinot sekä kasvatuskumppanuus, joka nostettiin myös tutkimuskysymyksen alakysymykseksi haastatteluissa saamansa painotuksen vuoksi.
Tutkimus osoitti, että tukikeinoja käytettiin paljon päivähoidon aloituksessa ja niistä oltiin tietoisia, mutta niiden käyttöön kaivattiin enemmän aikaa. Tukikeinojen käyttöä pidettiin tärkeänä lapsen sopeutumisen kannalta päivähoitoon.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5412]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
Heinonen, Soila; Kovanen, Anna (2013)Isyys ja isien osallisuus ovat viime aikoina olleet paljon esillä niin tieteellisissä tutkimuksissa kuin mediassakin. Myös vanhempien ja kasvatushenkilöstön välisen kasvatusyhteistyön merkitystä korostetaan erityisesti ... -
Haastava lapsi perheessä : lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa
Karttunen, Anni (2016)Karttunen, Anni. 2016. Haastava lapsi perheessä – lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua. Lapsen ... -
”Eivät kaikki tule omia aikojaan hulluksi, jotkut tehdään hulluksi” : tulkinnat hulluudesta Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
Salo, Suvi-Tuulia (2022)Tutkielmassa tarkastellaan Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Poltettu oranssi – Balladi sanan ja veren ansoista (1968), ja sen keskiössä ovat henkilöhahmojen tulkinnat päähenkilö Marina Kleinin hulluudesta. Tutkielman tavoitteena ...