Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorRajamäki, Antti
dc.date.accessioned2016-05-22T12:05:32Z
dc.date.available2016-05-22T12:05:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49877
dc.description.abstractÄäntäminen on kiinteä osa hyvää kielitaitoa, mutta sen opettaminen on jäänyt vähälle huomiolle. Koska koulujen tehtävä on kuitenkin antaa oppilaille mahdollisimman hyvä kielitaito, ääntämistä pitäisi opettaa enemmän. Opetuksen vähäisyys voi johtua sen arvostelun vaikeudesta ja siitä, ettei opettajankoulutuksessa kunnolla ohjata opiskelijoita sen opettamisessa. Lisäksi, vaikka kommunikatiivinen kielenopetus (CLT) sisältääkin paljon oppilaiden välisiä suullisia harjoituksia, se ei kuitenkaan keskity ääntämisen opettamiseen. Osittain ääntämisen opetuksen vähyys johtuu siitä, että sen tutkimus on jäänyt vähälle huomioille ja sen opettamisen on ajateltu olevan tarpeetonta ja tehotonta. Tässä tutkielmassa selvitän kuinka paljon ääntämistä opetetaan Jyväskylän Normaalikoulun luokilla 7-9. Tutkin myös kuinka suuri osa opetuksesta on eksplisiittistä opetusta vai luotetaanko pelkästään implisiittisin opetustapoihin. Eksplisiittisiä opetustapoja ovat muun muassa sanojen toistaminen opettajan jälkeen ja hetket, jolloin opettaja korjaa oppilaan ääntämisvirheitä. Implisiittisiä tapoja ovat sellaiset, joissa oppilas joutuu itse tunnistamaan oikean ääntämisen ilman että sitä hänelle sanotaan, tällaisia ovat esimerkiksi videon katsominen ja kuullunymmärtämisharjoitukset. Tutkimuksessa havaittiin, että ääntämistä opetetaan erittäin vähän eksplisiittisesti, mutta oppilailla on kohtuulliset mahdollisuudet oppia ääntämistä implisiittisesti. Ääntämistä pitäisi kuitenkin opettaa lisää eksplisiittisesti, jotta voitaisiin varmistua siitä, että oppilailla olisi mahdollisimman kattava kielellinen osaaminen.
dc.format.extent19
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherPronunciation
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherforeign language learning
dc.subject.otheroral skills
dc.subject.otherääntäminen
dc.titlePronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605222650
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-05-22T12:05:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot