dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Rajamäki, Antti | |
dc.date.accessioned | 2016-05-22T12:05:32Z | |
dc.date.available | 2016-05-22T12:05:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49877 | |
dc.description.abstract | Ääntäminen on kiinteä osa hyvää kielitaitoa, mutta sen opettaminen on jäänyt vähälle huomiolle. Koska koulujen
tehtävä on kuitenkin antaa oppilaille mahdollisimman hyvä kielitaito, ääntämistä pitäisi opettaa enemmän.
Opetuksen vähäisyys voi johtua sen arvostelun vaikeudesta ja siitä, ettei opettajankoulutuksessa kunnolla ohjata
opiskelijoita sen opettamisessa. Lisäksi, vaikka kommunikatiivinen kielenopetus (CLT) sisältääkin paljon
oppilaiden välisiä suullisia harjoituksia, se ei kuitenkaan keskity ääntämisen opettamiseen. Osittain ääntämisen
opetuksen vähyys johtuu siitä, että sen tutkimus on jäänyt vähälle huomioille ja sen opettamisen on ajateltu olevan
tarpeetonta ja tehotonta.
Tässä tutkielmassa selvitän kuinka paljon ääntämistä opetetaan Jyväskylän Normaalikoulun luokilla 7-9. Tutkin
myös kuinka suuri osa opetuksesta on eksplisiittistä opetusta vai luotetaanko pelkästään implisiittisin
opetustapoihin. Eksplisiittisiä opetustapoja ovat muun muassa sanojen toistaminen opettajan jälkeen ja hetket,
jolloin opettaja korjaa oppilaan ääntämisvirheitä. Implisiittisiä tapoja ovat sellaiset, joissa oppilas joutuu itse
tunnistamaan oikean ääntämisen ilman että sitä hänelle sanotaan, tällaisia ovat esimerkiksi videon katsominen ja
kuullunymmärtämisharjoitukset. Tutkimuksessa havaittiin, että ääntämistä opetetaan erittäin vähän eksplisiittisesti,
mutta oppilailla on kohtuulliset mahdollisuudet oppia ääntämistä implisiittisesti. Ääntämistä pitäisi kuitenkin
opettaa lisää eksplisiittisesti, jotta voitaisiin varmistua siitä, että oppilailla olisi mahdollisimman kattava kielellinen
osaaminen. | |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Pronunciation | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | foreign language learning | |
dc.subject.other | oral skills | |
dc.subject.other | ääntäminen | |
dc.title | Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605222650 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-05-22T12:05:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |