dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Kuuppelomäki, Katja | |
dc.date.accessioned | 2016-05-10T18:07:15Z | |
dc.date.available | 2016-05-10T18:07:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1532868 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49709 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee liiketalouden opettajien ja kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijoiden ja opettajien välisiä vuorovaikutustekijöitä ja opiskeluun liittyviä motivaatiotekijöitä sekä opettajien suhtautumista opiskelijoiden poissaoloihin.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin ammatilliseen koulutukseen ja sukupolviin sekä vuorovaikutukseen ja opintoihin liittyvän tutkimuskirjallisuuden avulla. Tutkimus toteutettiin mixed methods -strategiaa hyödyntämällä. Tutkimusaineisto kerättiin opettajien ja opiskelijoiden yksilöhaastatteluilla (N=15) ja opiskelijoille suunnatulla kyselylomakkeella (N=180). Haastattelujen ja kyselyn avulla kartoitettiin opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiään oppilaitoksen toimintakulttuurista, vuorovaikutuksesta, motivaatiosta ja opiskelijoiden poissaoloista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokkakaverit, opettajan ja opiskelijan molemminpuolinen kunnioitus ja opettajien läsnäolo vaikuttavat eniten kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijoiden motivaatioon ammattiopistossa. Tulokset osoittivat myös, että sukupolvien välillä oli jonkin verran eroja. Opettajat odottavat opiskelijoilta itsenäisyyttä opinnoissa, mutta opiskelijat ovat tottuneet saamaan asioita ilman ylimääräisiä ponnisteluja. Jos heidän täytyy nähdä vaivaa suorittaakseen jotain, he luovuttavat helposti. Poissaolojen ehkäisyyn tarvitaan selkeitä sääntöjä, joita kaikki opiskelijat ja opettajat noudattavat. Ehdotuksena tuli, että kun opiskelijan poissaolojen määrä on ylittänyt sovitun poissaolokiintiön, hänen tulee käydä kurssi uudelleen.
Hakusanat: sukupolvet, vuorovaikutus, motivaatiotekijät, poissaolot | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (108 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | sukupolvet | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | motivaatiotekijät | |
dc.subject.other | poissaolot | |
dc.title | Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavat tekijät ja niiden yhteys poissaoloihin ammatillisessa oppilaitoksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605102476 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-05-10T18:07:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | sukupolvet | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | poissaolot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |