Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavat tekijät ja niiden yhteys poissaoloihin ammatillisessa oppilaitoksessa
Tämä tutkimus käsittelee liiketalouden opettajien ja kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijoiden ja opettajien välisiä vuorovaikutustekijöitä ja opiskeluun liittyviä motivaatiotekijöitä sekä opettajien suhtautumista opiskelijoiden poissaoloihin.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin ammatilliseen koulutukseen ja sukupolviin sekä vuorovaikutukseen ja opintoihin liittyvän tutkimuskirjallisuuden avulla. Tutkimus toteutettiin mixed methods -strategiaa hyödyntämällä. Tutkimusaineisto kerättiin opettajien ja opiskelijoiden yksilöhaastatteluilla (N=15) ja opiskelijoille suunnatulla kyselylomakkeella (N=180). Haastattelujen ja kyselyn avulla kartoitettiin opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiään oppilaitoksen toimintakulttuurista, vuorovaikutuksesta, motivaatiosta ja opiskelijoiden poissaoloista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokkakaverit, opettajan ja opiskelijan molemminpuolinen kunnioitus ja opettajien läsnäolo vaikuttavat eniten kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijoiden motivaatioon ammattiopistossa. Tulokset osoittivat myös, että sukupolvien välillä oli jonkin verran eroja. Opettajat odottavat opiskelijoilta itsenäisyyttä opinnoissa, mutta opiskelijat ovat tottuneet saamaan asioita ilman ylimääräisiä ponnisteluja. Jos heidän täytyy nähdä vaivaa suorittaakseen jotain, he luovuttavat helposti. Poissaolojen ehkäisyyn tarvitaan selkeitä sääntöjä, joita kaikki opiskelijat ja opettajat noudattavat. Ehdotuksena tuli, että kun opiskelijan poissaolojen määrä on ylittänyt sovitun poissaolokiintiön, hänen tulee käydä kurssi uudelleen.
Hakusanat: sukupolvet, vuorovaikutus, motivaatiotekijät, poissaolot
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Poissaolot liikuntatunneilta ammatillisessa koulutuksessa
Meltoranta, Jarmo (2002) -
Läsnäolon tärkeys : opiskelijoiden läsnäolo, siihen vaikuttavat tekijät ja läsnäolon vaikutus oppimistuloksiin
Mäenpää, Tatu (2015)Opiskelijoiden läsnäolon ja oppimistulosten yhteyttä on tutkittu paljon. Opiskelijat saavuttavat parempia oppimistuloksia, mikäli he ovat useammin paikalla luennoilla. Yleisimpiä syitä poissaoloon ovat muiden opintojen ... -
Laaja-alaisen erityisopettajan työ ja roolit ammatillisessa oppilaitoksessa
Mikkelä, Anna (2006) -
Yläkoulun oppilaiden motivaatioon vaikuttavat tekijät koulun yleisurheilutunneilla
Outinen, Laura (2013)