Tenhi-yhtyeen kappale Sutoi samanoinnin narratiivisena kuvauksena
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielmassa tarkasteltiin suomalaisen nykykansanmusiikkiyhtye Tenhin Sutoi-kappaleen kykyä kuvata narratiivisesti klassisen siperialaisen samanoinnin keskeisintä rituaalitoimea, samanointi-istuntoa. Työssä selvitettiin, minkälaisia samanistisiksi tulkittavia merkityssisältöjä kappaleesta avautuu ja miten näitä merkityksiä voidaan paikantaa.
Aihepiiriä lähestyttiin filosofisen hermeneutiikan ja musiikkihermeneutiikan keinoin. Niiden mukaisesti Sutoi-kappale nähtiin kulttuurihistoriallisesti paikantuvana taideteoksena, jolla on sekä kyky rakentaa kulttuurisesti sitoutuneita merkityksiä että viestiä niitä dialektisessa suhteessa tulkitsijan kanssa. Tulkinnan työkaluina sovellettiin hermeneuttisten ikkunoiden teoriaa (Kramer), uskontotieteellistä samanointi-istunnon motiivianalyyttistä rakennemallia (Siikala) ja audiovisuaalisen aineiston analyysiin luotua diegeettisyyden käsitteistöä (Gorbman).
Tulkinnasta paljastui, että hermeneuttisessa dialogissa Sutoi-kappaleesta voidaan muodostaa narratiivi, joka kuvaa samanointi-istuntoa samanoivan samaanin näkökulmasta. Merkityksiä paikannettiin sitaattisisältöisinä instrumentaatiosta ja sanoituksesta, tekstuaaliset viittaukset paikantuivat teoksen luonteen takia vain sanoitukseen. Viittausten pohjalta tulkintaan avautui rakenteellinen trooppi. Se nimettiin Sydäntroopiksi ja sillä merkittiin Sutoi-kappaletta hallitsevaa musiikillista motiivia. Motiivin nähtiin kuvaavan samanistisen kulttuurin ydinhahmoa, samaania, tärkeimmän musiikillisen rituaalityökalunsa – kehärummun – kanssa.
Tutkielma osoittaa yhden tavan, jolla suomalainen nykykansanmusiikki kommunikoi pohjoisen kansanperinteen kanssa. Samalla se osoittaa tavan, jonka avulla suomalaista nykykansanmusiikkia voidaan musiikkikulttuurina määritellä. Perinteellisen musiikkivarannon lainaaminen on nykykansanmusiikille tyypillinen tapa kommunikoida historiansa kanssa. Tutkielman tuloksista nousee esiin osoitus, että suhde perinteeseen voi olla myös epäsuorempi ja rakentua soivaa musiikkia laajempien kulttuuristen ja ulkomusiikillisten yhteyksien varaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Magia ja semioosi : semioottinen analyysi castanedismin "maailman pysäyttämisestä" ja "tekemisestä"
Solimeïs, Helmi (2021)Tutkielmani käsittelee Carlos Castanedan The Teachings of Don Juan -saagan maagista maailmankuvaa semioottisesta eli merkitystä ja sen muodostumista pohtivasta perspektiivistä. Yhdistämällä akateemisen semiotiikan, mytologian ... -
Metafora : ikkuna kieleen, mieleen ja kulttuuriin
Harvilahti, Lauri (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1992) -
Kulttuurikuvia kivissä : pragmaattisia lähestymistapoja pohjoisen Fennoskandian pyyntikulttuurien kalliotaiteeseen
Kekäläinen, Esa (2014)Tutkielmassa käsitellään kalliotaidetta pragmaattisesta näkökulmasta. Pohdinnan kohteena ovat käytännön elämään liittyneet merkitykset, joita pohjoisen Fennoskandian kalliotaiteiden kuvilla ja kuvakallioilla mahdollisesti ... -
Šamanistisen taiteen lähteillä : yhtenevät kuva-aiheet Suomen kalliomaalauksissa ja saamelaisissa noitarummuissa
Laitila, Riinakaisa (2005) -
Runolaulun suomalainen ja karjalainen näkökulma
Suutari, Pekka (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.