Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorVäkeväinen, Riitta
dc.date.accessioned2016-04-28T08:01:28Z
dc.date.available2016-04-28T08:01:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1526492
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49586
dc.description.abstractViestintä on oleellinen osa yhteiskunnallista vaikuttamista. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu sitä, mitkä viestinnälliset seikat ovat kriittisiä etujärjestöjen (interest groups) yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tutkimus on toteutettu aiemman tutkimustiedon ja haastattelujen avulla. Haastatteluaineisto käsittelee opiskelija- ja nuorisojärjestöjen vaikuttajaviestintää, joka kohdistui 2017 voimaan tulevan eläkeuudistuksen päätöksentekoon. Haastatteluissa on käytetty perinteisen teemahaastattelun ohella Critical Incident Technique –metodia. Teorian mukaan lobbauksen keinot ja kanavat voidaan valita strategisesti oikein vain, kun tavoite on selkeä. Haastatteluissa nuorisojärjestöjen eläkelobbauksen kriittisiksi elementeiksi havaittiin kolme seikkaa: oma sisäinen valmistelu, suorat keskustelut päättäjien kanssa ja medianäkyvyys. Tämän tutkimuksen anti on kahtalainen, se esittelee etujärjestöjen lobbauksen teoriaa ja käytäntöä sekä auttaa etujärjestöjä jäsentämään omaa vaikuttajaviestintäänsä. Päätelmissä esitellään teorian ja haastatteluiden pohjalta strategiset elementit, joiden pohjalta etujärjestöjen lobbausta voi käytännössä suunnitella. Strategiset elementit etenevät kaiken perustana olevasta sisäisestä valmistelusta kohti keinojen ja kanavien valintaa ja toteutusta. Strategisissa elementeissä on myös muutama pysyvä perusasia, kuten keskustelu sidosryhmien kanssa ja tulosten analysointi. Vaikuttajaviestinnän onnistumista on vaikea osoittaa toteen, eikä sitä pyritä tässä työssä osoittamaan. Onnistumista on syytä arvioida aina suhteessa siihen, mitä lobbauksella on tavoiteltu.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEläkeuudistus
dc.subject.otheretujärjestöt
dc.subject.otherlobbaus
dc.subject.othervaikuttajaviestintä
dc.titleYhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän kriittiset elementit : case study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbaus
dc.title.alternativeCase study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbaus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604282350
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2016-04-28T08:01:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoetujärjestöt
dc.subject.ysolobbaus
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot