Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHirvikoski, Ville
dc.date.accessioned2016-04-27T12:10:27Z
dc.date.available2016-04-27T12:10:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49579
dc.description.abstractSaksan kielen monikon muodostus tuottaa vieraskielisille kielenkäyttäjille usein ongel-mia muun muassa sanojen erilaisten merkitysten ja siitä johtuvan monikonmuodostus-kyvyn vuoksi. Tämä kandidaatintutkielma keskittyy lekseemin Werbung eli mainonta, mainos merkitysvariantteihin ja niiden käyttöön. Tekijä itse oli kohdannut kielenkäyt-täjänä monikkomuodon Werbungen, jonka olemassaolon sanakirjat järjestelmällisesti kieltävät. Tästä johtuen tutkielmassa selvitetään, onko ko. lekseemillä monikkoa, jos on, niin miten sitä käytetään ja vastaako se suomen lekseemiä mainos, -et. Koska ongelma perustuu sanojen monikonmuodostukseen, pohjaa tutkielma teoria-taustansa monikonmuodostukseen. Erityisemmin käsitellään sanoja, jotka esiintyvät vain yksikössä ja ovat siis singulariatantum –ilmiön esiintymiä. Koska tutkittava leksee-mi on sananmuodostustavaltaan deverbaalinen johdos, perehdytään tutkimuksessa tähän sananmuodostustapaan ja sen avulla syntyneiden sanojen merkityksiin. Ongelmaa tarkastellaan laadullisen ja määrällisen korpustutkimuksen avulla. Saksan-kielisestä DeReKo-korpusaineistosta muodostettiin tutkimuskorpus, joka rajattiin vuo-sien 1990 ja 2014 välille sijoittuviin sanoma- ja aikakauslehtiteksteihin. Siitä etsittiin hakulausekkeella osumia, joita sitten tarkemmin analysoitiin kontekstissa ja metatie-tojen pohjalta rajattiin esiintymispaikka ja -aika. Tuloksista selviää, että toisinkuin sanakirjat väittävät, on lekseemillä Werbung monik-komuoto, joka esiintyy tutkimusaineistossa. Yksi sen merkityksistä viittaa yksittäisiin mainoksiin, joilla mainontaa tehdään. Esiintymiä on koko saksankielisellä kielialueella ja lekseemiä käytetään niin yksittäin, yhdyssanojen osana kuin erilaisissa rakenteissa. Tutkimustuloksien pohjalta voidaan todeta, että sanakirjat vaativat tutkitun lekseemin osalta päivitystä. Lisäksi voidaan olettaa, että tutkitun lekseemin edustama sananmuodostustapa ja sen vaikutus sanojen merkityksiin ja sitä kautta monikonmuodostamiseen tarjoaa laajan tutkimusalueen korpustutkimukselle.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMonikko
dc.subject.otherderivaatiosemantiikka
dc.subject.othersanasemantiikka
dc.subject.otherkorpuslingvistiikka
dc.subject.otherkorpustutkimus
dc.subject.othersaksan kieli
dc.title„Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604272339
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2016-04-27T12:10:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot