Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
Authors
Date
2016Mainonta on tärkeässä roolissa yrityksien näkyvyyden ja maineen rakentumisessa. Onnistunut ja tehokas mainonta
vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin ja mielikuvaan yrityksestä ja sen tuotteista. Tässä tutkielmassa vertaillaan Lidlin
suomalaisen ja ruotsalaisen mainosvideota Mainosvideot on valittu mainoskampanjoista, jotka toteutettiin
Suomessa ja Ruotsissa vuosien 2013 ja 2014 aikana. Mainosvideot ovat sisällöltään erityyppisiä, ja tutkielmalla
haluttiin selvittää mainosten samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisen
diskurssientutkimuksen metodein, miten mainokset toimivat ja millaisia identiteettejä ne representoivat.
Tutkielman myötä selvisi, että mainokset ovat sidoksissa kansalliseen kulttuuriin ja identiteettiin. Mainoksissa
käytetyt kielelliset ja visuaaliset valinnat vahvistavat mainosten yhteyttä kansalliseen identiteettiin. Suomalaisessa
mainoksessa käytettiin arkipäiväistä tyyliä ja mainoksessa korostettiin suomalaisuutta, yhteenkuuluvuutta ja mehenkeä.
Mainos on muodostettu niin, että katsojan suhde mainoksessa oleviin henkilöihin on etäinen, ikään kuin
ulkopuolinen tarkastelija. Ruotsalaisessa mainoksessa puolestaan puhuteltiin katsojaa modernien keinojen kuten
sosiaalisen median avulla sekä luotettiin ammattilaisen suoraan katsekontaktiin ja puheeseen. Tutkielman tulokset
osoittivat, että mainoksista nousi esille useita diskursseja, joista valittujen ja nimettyjen diskurssien avulla
mainosten takaa löytyivät erilaiset tarinat. Vaikka mainosten tarinat ovat erilaisia, on silti molempien mainosten
sanoma sama; pyrkiä muuttamaan katsojan ennakkoluuloja Lidlin tuotteita kohtaan ja vakuuttamaan, että Lidlin
tuotteet ovat kotimaisia.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4194]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Deutsch als Wissenschaftssprache in Finnland: Disziplinen im Vergleich
Ylönen, Sabine (Narr Francke Attempto Verlag, 2015)Mehrsprachigkeit wird in Finnland traditionell geschätzt. Internationalisierungsstrategien und die Globalisierung des Wissenschaftsbetriebs fördern jedoch auch hier die Dominanz des Englischen und die Marginalisierung ... -
Mentoring im Berufseinstieg von Lehrpersonen : Ein bilateraler Vergleich zwischen Deutschland und Finnland
Wittek, Doris; Ruohotie-Lyhty, Maria; Heikkinen, Hannu L. T. (Waxmann Verlag GmbH, 2017)Internationally, mentoring is a well-recognized practice in supporting newly qualified teachers. Based on theoretical and empirical understanding, this paper compares mentoring practices in two countries: Germany and ... -
„Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
Paajanen, Aino (2020)Nykypäivänä ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja herättävät erilaisia tunteita aiempaa enemmän. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuperä tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esillä tiuhaan. Tämä kehitys ... -
Tormaschinen, Giganten und Ballheilige : Metapherngebrauch in der Fußballsprache : ein kontrastiver Vergleich Deutsch-Finnisch
Ajo, Eino (2016)Tässä työssä tutkitaan lehtien käyttämää jalkapallokieltä ja sen metaforia. Työssä vertaillaan saksalaisten ja suomalaisten lehtien käyttämiä metaforia. Materiaalina käytin artikkeleita suomalaisista Helsingin Sanomista ...