Show simple item record

dc.contributor.advisorMykkänen, Johanna
dc.contributor.authorNiskanen, Johanna
dc.date.accessioned2016-04-22T08:06:59Z
dc.date.available2016-04-22T08:06:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1526088
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49403
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä isistä ja isyydestä. Vanhemmuustutkimuksessa on kuultu vasta vähän lapsia ja alle kouluikäisten lasten näkökulman huomioiminen on ollut harvinaista. Varhaiskasvatusikäisten lasten kuuleminen kuitenkin auttaa luomaan isyydestä moniulotteisempaa kokonaiskuvaa. Tässä tutkimuksessa aihetta lähestyttiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1) Millaisia ominaispiirteitä lapset liittävät isiin? 2) Millaista tekemistä ja toimintaa lapset liittävät isyyteen? Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty pohjoissavolaisessa kaupungissa haastattelemalla 6-vuotiaita lapsia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joista kahdeksan oli parihaastatteluja ja yksi kolmen hengen ryhmähaastattelu. Yhteensä haastatteluihin osallistui 19 lasta. Haastattelut tallennettiin nauhurilla ja litteroitiin sanatarkasti analyysia varten. Tutkimuksen aineiston käsittelyssä ja tulkinnassa sovellettiin hermeneuttista tieteenfilosofiaa. Isiin liittyvät ominaisuudet luokiteltiin isämäisiin piirteisiin, isään perheenjäsenenä sekä isiin liittyviin myönteisiin adjektiiveihin. Isiin liittyvä tekeminen ja toiminta käsittää isän velvollisuudet, vapaa-ajan sekä ”muut”- kategorian. Se sisältää auktoriteettina toimimisen ja isiin liittyvät huonot tavat. Lasten näkemysten mukaan isät olivat miesvanhempia, merkittäviä perheelle ja kodille, aktiivisia, lepäileviä sekä joskus huonotapaisia. Lasten näkemys isistä oli pitkälti linjassa isyystutkimuksissa esille tuodun osallistuvan isyyden kanssa. Isän kanssa vietetty aika oli lapsille tärkeää ja isillä oli tärkeä rooli lastensa rohkaisemisessa sekä heistä huolehtimisessa. Toisaalta isän ansiotyö oli lasten mukaan isälle kuuluva velvollisuus, mikä viittaa myös perinteisen isyyden kuvastamaan elättäjyyteen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (94 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherisät
dc.subject.otherisyys
dc.subject.othernäkemys
dc.subject.otherlapsinäkökulma
dc.subject.otherhermeneutiikka
dc.titleLasten näkemyksiä isistä ja isyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604222293
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2016-04-22T08:06:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoisät
dc.subject.ysoisyys
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record