Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSilvennoinen, Minna
dc.contributor.authorMattila, Anne
dc.contributor.authorKorhonen, Heikki
dc.contributor.authorMrena, Johanna
dc.contributor.authorPeräaho, Markku
dc.contributor.authorMecklin, Jukka-Pekka
dc.date.accessioned2016-04-19T08:15:25Z
dc.date.available2016-04-19T08:15:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSilvennoinen, M., Mattila, A., Korhonen, H., Mrena, J., Peräaho, M., & Mecklin, J.-P. (2016). Ruoansulatuskanavan tähystysten monimuoto-opetus kirurgian ja sisätautien runkokoulutuksessa. <i>Suomen lääkärilehti</i>, <i>71</i>(14), 45-49. <a href="https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/terveydenhuoltoartikkelit/ruoansulatuskanavan-tahystysten-monimuoto-opetus-kirurgian-ja-sisatautien-runkokoulutuksessa/" target="_blank">https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/terveydenhuoltoartikkelit/ruoansulatuskanavan-tahystysten-monimuoto-opetus-kirurgian-ja-sisatautien-runkokoulutuksessa/</a>
dc.identifier.otherCONVID_25648335
dc.identifier.otherTUTKAID_69722
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49367
dc.description.abstractLähtökohdat - Keski-Suomen keskussairaalassa on vuodesta 2011 järjestetty gastroenterologian monimuotoista perehdytyskoulutusta, joka on pakollinen kaikille kirurgian ja sisätautien alojen runkokoulutettaville. Tavoitteena on antaa kokonaiskuva tähystysten merkityksestä diagnostiikassa, tähystyksen aiheista, yleisimmistä endoskooppisista löydöksistä ja toimenpiteistä sekä niiden seurannasta. Noin 3 kuukauden koulutus sisältää itsenäistä opiskelua verkkomateriaaleista, oppimistehtävän ja harjoittelua tietokonepohjaisella tähystyssimulaattorilla. Menetelmät - Vuonna 2011 koulutuksen aloitti 20 lääkäriä, joista yhdeksällä ei ollut aiempaa kokemusta simulaattorilla harjoittelusta. Osallistujista 17 oli erikoistumassa, suurin osa kirurgiaan ja loput sisätauteihin tai yleislääketieteeseen. Tutkimuksessa kerättiin ja analysoitiin suorituksista simulaattorille tallentunutta videoaineistoa ja mittaustietoa sekä koulutettavien arvioita lomakkeilla. Tulokset - Koulutettavista 16 suoritti koko koulutuksen ja teki yhteensä 247 gastroskopiaa (keskiarvo 15/koulutettava) ja 255 kolonoskopiaa (keskiarvo 16/koulutettava). Erikoislääkärit arvioivat tarkemmin kuuden koulutettavan suoritukset simulaattorin tietojen perusteella. Taitojen arvioitiin kehittyneen etenkin tähystimen liikkeen sujuvuudessa, näkyvyyden ylläpitämisessä ja suoritusnopeudessa. Koulutettavat arvioivat taitojensa kehittyneen eniten tähystimen käytössä, koordinaatiossa ja näkyvyyden ylläpitämisessä. Ohjaavan erikoislääkärin työpanos oli yhteensä 24 tuntia. Vuoden 2014 lopussa koulutuksen oli suorittanut 38 henkilöä. Päätelmät - Monimuotoisella perehdytyskoulutuksella voidaan varmistaa, että kirurgiaan ja sisätauteihin erikoistuvat lääkärit saavat hyvän käsityksen ruoansulatuskanavan tähystystutkimusten käytöstä riippumatta siitä, mille kirurgian tai sisätautien erikoisalalle he tulevat kouluttautumaan. Käytännön harjoittelu simulaattorilla motivoi opiskelemaan ja perehtymään ruoansulatuskanavan sairauksien tutkimiseen ja hoitoon myöhemminkin. Kurssi perehdyttää endoskopiatoiminnan perusteisiin systemaattisesti, ja hyvin suunniteltu koulutus voidaan toteuttaa kohtuullisella ohjaajapanostuksella.fi
dc.description.abstractBackground - Since 2011 the Central Finland Central Hospital has implemented blended training for gastroenterology as a mandatory part of surgery and internal medicine resident training. The aim of this training is to provide an overall view of the role of endoscopy with regard to diagnosis of diseases and symptoms, endoscopy indications and common findings as well as procedures and their follow-up. The length of the course is approximately three months which includes self-learning tasks such as web-based learning, written assignments and practising with a computer-based endoscopy simulator. Methods - In 2011 the training course started with 20 participants, of whom 45% had no previous experience with simulator training. Some 85% of participants were undergoing specialty training, most of them in surgery and others in internal medicine or general practice, the rest of the participants were health centre physicians. The research data included participants’ simulator performance data, videos and numerical parameters. Questionnaire data relating to the participants’ performance and completion of the course were also collected and analysed. Results - Sixteen participants completed the course and performed a total of 502 training tasks: 247 gastroscopies (mean 15 per trainee) and 255 colonoscopies (mean 16 per trainee). From the simulator performance data the two specialist surgeons assessed in detail the first and last performances of the six participants who had made at least five repetitions in at least five different tasks in both colonoscopy and gastroscopy. The analyses involved the simulator parameters, training videos and performance reports filled by the six trainees. The results showed that the skills of these trainees had improved especially with regard to fluency of endoscope movement, time spent with clear view and performance time. The trainees themselves assessed the improvement in their skills similarly, the greatest improvement being reported in coordination, handling the endoscope and maintaining a clear view, while the least improvement was reported in procedure planning and paying attention to ergonomics during the procedure. The instructors had a total workload of 24 hours. Participants’ suggestions for improvement of the course included increasing personal feedback and theory lessons. By the end of the year 2014 the endoscopy course had been successfully completed by 38 participants, 23 surgical residents, 10 internal medicine residents, one radiology resident and four primary care doctors. Conclusions - Use of this blended training approach in an endoscopy course ensures that all surgical and internal medicine residents are receiving a broad view of the use of gastrointestinal endoscopy examination. Practical training with a simulator motivates young physicians to systematically study and familiarise themselves with the investigation and treatment of gastrointestinal diseases in the future, too. Well-designed endoscopy courses can be implemented with reasonable instructor effort.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen lääkäriliitto
dc.relation.ispartofseriesSuomen lääkärilehti
dc.relation.urihttps://www.laakarilehti.fi/tieteessa/terveydenhuoltoartikkelit/ruoansulatuskanavan-tahystysten-monimuoto-opetus-kirurgian-ja-sisatautien-runkokoulutuksessa/
dc.subject.othertähystykset
dc.subject.otheropettaminen
dc.titleRuoansulatuskanavan tähystysten monimuoto-opetus kirurgian ja sisätautien runkokoulutuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604192240
dc.contributor.laitosAgora Centerfi
dc.contributor.laitosAgora Centeren
dc.contributor.oppiaineKasvatustieteellinen koulutusala
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2016-04-19T06:15:05Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-49
dc.relation.issn0039-5560
dc.relation.numberinseries14
dc.relation.volume71
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Suo­men Lää­kä­ri­liit­to, 2016.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysolääkärit
dc.subject.ysosisätaudit
dc.subject.ysosimulaatioharjoittelu
dc.subject.ysoerikoistumisopinnot
dc.subject.ysogastroskopia
dc.subject.ysoruoansulatuselimet
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoendoskopia
dc.subject.ysomonimuoto-opetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p84
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6182
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13604
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p31591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25458
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1035
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2207
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1036
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14924
jyx.fundinginformationHanketta ovat rahoittaneet Keski-Suomen Sairaanhoitopiiri ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim koulutuksen tutkimusapurahalla.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot