dc.contributor.advisor | Huotari, Pertti | |
dc.contributor.author | Asikainen, Anna-Kaisa | |
dc.contributor.author | Kalkkila, Petri | |
dc.date.accessioned | 2016-04-11T07:22:55Z | |
dc.date.available | 2016-04-11T07:22:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525437 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49295 | |
dc.description.abstract | Asikainen, A. & Kalkkila, P. 2016. Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 78 sivua. 3 liitettä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koululaisten viihtymistä koulupäivän aikana järjestetyssä seikkailupäivässä. Tavoitteena oli kuvata, selittää ja ymmärtää oppilaiden kokemuksia ja merkityksellisinä pitämiä asioita. Lisäksi haluttiin selvittää, onko sukupuolella merkitystä seikkailutoiminnassa viihtymiseen.
Tutkimus on tutkimukselliselta luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimukseen osallistui Pirkanmaalta erään alakoulun viidennen luokan 23 oppilasta, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 13. Seikkailupäivä järjestettiin syksyllä 2015 oppilaiden koulupäivän aikana. Aineisto koostui oppilaiden kirjoittamista ainekirjoituksista, tutkijoiden tekemistä havainnoinnista seikkailupäivän aikana sekä luokan opettajan haastattelusta. Oppilaat kirjoittivat aineen otsikolla ”Minun seikkailupäiväni”. Aineisto analysoitiin laadullisella, teorialähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla. Taustateoriana käytettiin Decin ja Ryanin (2000) itsemääräämisteoriaa.
Oppilaat kuvasivat ainekirjoituksissaan ennen kaikkea sosiaalista yhteenkuuluvuutta, mutta he kirjoittivat runsaasti myös pätevyyden kokemuksista. Ainekirjoituksissaan oppilaat eivät maininneet autonomiaa. Luokan opettaja ja tutkijat havaitsivat seikkailupäivässä paljon sosiaalista yhteenkuuluvuutta, koettua pätevyyttä, mutta myös autonomiaa. Sekä tytöt että pojat kirjoittivat seikkailupäivästä myönteisesti. Tytöt kirjoittivat poikia enemmän sosiaalisista rooleista sekä tehtävien haastavuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että viidesluokkalaiset viihtyivät hyvin seikkailupäivässä. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että seikkailutoiminta sopii kouluopetukseen. Seikkailu- ja elämyspedagogiikan avulla näyttäisi olevan hyvä mahdollisuus opettaa liikunnan lisäksi myös muita kouluaineita.
Avainsanat: seikkailu- ja elämyspedagogiikka, itsemääräämisteoria, laadullinen tutkimus, sisällönanalyysi | fi |
dc.description.abstract | Asikainen, A. and Kalkkila, P. 2015. Fifth grade pupils’ enjoyment in an adventure day. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 78 pp, 3 appendices.
The purpose of this study was to study how elementary school pupils enjoyed themselves in an adventure day that was held on their school day. The aim was to describe, explain and understand the students’ experiences and things they felt were meaningful. The aim was also to find out if gender was a factor behind a pupil’s enjoyment in an adventure day.
The present study is a qualitative case study. Hermeneutic phenomenological research approach was used to explore the narrative identities of the participants, who were pupils
from a certain Finland elementary school. There were 23 pupils, of which 10 were girls and 13 were boys. The adventure day was held on October 2015. The data was generated from the instructors’ observations and the pupils’ essays that they wrote the day after the adventure day. The topic of the essay was “My adventure day”. The data was analyzed using qualitative content analysis and thematic analysis. Background theory used was Deci’s and Ryan’s (2000) self-determination theory.
The pupils described especially experiences of relatedness and they also wrote a lot about competence. The instructors’ observations were likewise. The pupils did not mention autonomy but the instructors observed a lot of it. Girls and boys wrote about the day in an almost similar way. Both girls and boys were highly positive about adventure sports. Girls wrote more about different roles and boys less about tasks being difficult.
The findings of the present study suggest that adventure sport is fits well into the schools’ physical education. Pupils have good possibilities to enjoy adventure sports, therefore it is possible to add other school subjects to be a part of adventure sports.
Key words: adventure education, self-determination theory, qualitative research, content analysis | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | seikkailu- ja elämyspedagogiikka | |
dc.subject.other | itsemääräämisteoria | |
dc.subject.other | laadullinen tutkimus | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.title | Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604112038 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2016-04-11T07:22:56Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | itsemäärääminen | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | luontoliikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |