dc.contributor.advisor | Heikinaro-Johansson, Pilvikki | |
dc.contributor.author | Korolainen, Tom | |
dc.contributor.author | Saastamoinen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2016-04-01T12:12:17Z | |
dc.date.available | 2016-04-01T12:12:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525076 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49233 | |
dc.description.abstract | Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 114 s., 2 liitettä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaopiskelijoiden, sekä työssä olevien liikunnanopettajien näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. Tutkimuskohteena oli Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitoksen liikuntapedagogiikan syventävän kurssin Liikunnanopettaja koulun hyvinvoinnin edistäjänä opiskelijat, sekä kolme työssä olevaa liikuntaa opettavaa opettajaa. Opettajat valittiin tutkimukseen mukaan tavoitteena saada liikunnallistamisen näkökulmasta erilaisista lähtökohdista tulevia opettajia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysoinnissa käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Teorialähtöisessä sisällönanalyysissä käytimme soveltuvin osin viitekehyksenä Yhdysvaltalaista kokonaisvaltaista koulun liikuntaa mallintavaa Comprehensive School Activity Program ohjelmaa. Tutkimusotteenamme oli hermeneuttis-fenomenologinen metodi. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka olivat yksilö-, pari- ja ryhmähaastatteluita. Haastatteluissa käytimme apuna ennalta laatimaamme haastattelurunkoa (liite 1). Haastattelut litteroitiin, ja opiskelijoiden ja opettajien näkemykset jaettiin lopulta teoreettisen viitekehyksen mukaan kolmeen eri teemaan. Nämä teemat olivat fyysinen aktiivisuus ennen koulupäivää ja koulupäivän jälkeen, fyysinen aktiivisuus koulupäivän aikana, sekä muut fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat tekijät.
Sekä liikunnanopettajaopiskelijat, että opettajat näkivät suurimpana liikunnan edistämisen esteenä muiden opettajien kielteisen asenteen liikunnallistamista kohtaan. Myös puutteelliset resurssit koettiin merkittävänä haasteena. Erilaisia fyysisen aktiivisuuden edistämisen mahdollisuuksia nähtiin runsaasti eri teemoissa. Haastateltavat kokivat, että kouluilla on mahdollista edistää liikuntaa, kunhan tavoitteessa on mukana koko kouluyhteisö muut opettajat ja rehtori mukaan lukien. Koko kouluyhteisön mukaan saamisella ja positiivisella suhtautumisella on mahdollista korvata puuttuvien resurssien mukanaan tuomaa haittaa liikunnallistamisen näkökulmasta. | fi |
dc.description.abstract | Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016 ”The main job of a physical education teacher is to create the joy of exercise with students” Visions of possibilities and blockades for school to increase the physical activity of students. Master’s thesis, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, 114pp., 2 appendices.
The purpose of this research was to find out the visions of students, and already working physical education teachers, concerning schools possibilities and blockades of increasing the physical activity of students. The research object was the University of Jyväskylä’s Department of Sport Sciences physical education class Teacher as a contributor to schools wellbeing, which included students and three already working teachers. Teachers were selected to this study to get a different types of perspectives for the study.
The research was conducted as a quality research and we used a theory based on content analysis for evaluating the data. We used an adapted version of the theory based content analysis, which is based on Comprehensive School Activity Program framework from United States. We used a hermeneutic-phenomenological method. The data was consisted of eight half structured theme interviews, which were single-, partner and a group interviews. In the interviews, we used a premade interview structure (appendix 1). The interviews were transcribed and the students and teachers visions were finally divided in the three different categories based on their framework. These themes were physical activity before and after a school day, physical activity during a school day and other things contributing physical activity.
Both physical education students and teachers felt that the biggest blockade for enhancing physical education was the negative attitudes of other teachers towards promoting physical activity. Also insufficient resources were experienced as a significant challenge. Different possibilities for promoting physical activity were seen in multiple ways with different themes. The interviewed participants felt that schools have possibility to promote physical activity, as long as the whole school community, including other teachers and principle, are involved. By getting the whole school community involved and having a positive attitude can replace insufficient resources and the damage it brings, from the promoting physical activity perspective. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (124 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | liikunnallistaminen | |
dc.title | "Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta | |
dc.title.alternative | Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604011980 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-04-01T12:12:18Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |