Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorMoilanen, Pentti
dc.contributor.advisorMäensivu, Marja
dc.contributor.authorPiironen, Anni
dc.date.accessioned2016-03-31T16:47:53Z
dc.date.available2016-03-31T16:47:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1525179
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49228
dc.description.abstractPiironen, Anni. 2016. Opettajan viha. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua. Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten opettajien kokemuksia työhönsä liittyvistä vihan tunteista. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kuvata opettajien kokemuksia vihasta ja siten laajentaa ymmärrystä vähän tutkitusta ilmiöstä. Tutkimusprosessin edetessä kiinnostuttiin tulkitsemaan opettajan vihan sääntöjä sekä vihakokemusten näkökulmasta hahmottuvaa kuvaa opettajuudesta yleisemmin. Tutkimusaineisto kerättiin kirjoituspyynnön ja kahden haastattelun avulla tammi-kesäkuussa 2014. Lopulliseksi tutkimuskohteeksi muodostuivat 13 eri koulutusasteilla työskentelevän opettajan kirjoitukset sekä toteutetut haastattelut. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulkinnassa keskityttiin tarkastelemaan opettajien vihakokemuksia ns. sanomattomien sääntöjen näkökulmasta, joiden ajateltiin tekevän ymmärrettäväksi opettajien kokemuksia vihan tunteista ja toisaalta paljastavan jotain opettajuuteen liittyvistä uskomuksista. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin kahdella tasolla. Kehystason muodostivat opettajien vihakokemukset, joita jäsennettiin neljän teeman avulla. Kehystason sisällä teemojen sisältämiä merkityksiä käsitteellistettiin kahdesta rajatusta näkökulmasta: aineistosta tulkittiin viisi opettajan vihan tunnesääntöä ja lisäksi kolme opettajuuden ideaaliksi nimettyä opettajan ihannekuvaa. Teoreettinen pohja vihan tunnesäännöille oli Hochschildin (1983) teoria tunnetyöstä ja tunnesäännöistä. Aineistosta tulkittuja opettajuuden ideaaleja puolestaan tarkasteltiin suhteessa kirjallisuudessa esitettyihin opettajuuden myytteihin. Tutkimuksessa tultiin siihen johtopäätökseen, että opettajan vihaa koskevat säännöt ja opettajuuden ideaalit muodostuvat tiiviisti toisiinsa kietoutuneissa prosesseissa. Uskomukset opettajuudesta vaikuttavat siihen, miten viha opettajana koetaan ja toisaalta opettajan vihan säännöt ylläpitävät tietynlaista käsitystä opettajuudesta. Tämän vuoksi raportissa tuodaan esille opettajan vi han tunnesääntöjen kriittisen tarkastelun tarpeellisuus sekä pohditaan mahdollisuuksia opettajuuden perusteellisemmalle, tieteelliseen analyysiin tukeutuvalle määritelmälle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheropettaja
dc.subject.otherviha
dc.subject.othertunnetyö
dc.subject.othertunnesäännöt
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.othermyytti
dc.titleOpettajan viha
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603311975
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-03-31T16:47:54Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoviha
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysomyytit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright