Opettajan viha
Piironen, Anni. 2016. Opettajan viha. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua.
Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten opettajien kokemuksia työhönsä liittyvistä vihan tunteista. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kuvata opettajien kokemuksia vihasta ja siten laajentaa ymmärrystä vähän tutkitusta ilmiöstä. Tutkimusprosessin edetessä kiinnostuttiin tulkitsemaan opettajan vihan sääntöjä sekä vihakokemusten näkökulmasta hahmottuvaa kuvaa opettajuudesta yleisemmin.
Tutkimusaineisto kerättiin kirjoituspyynnön ja kahden haastattelun avulla tammi-kesäkuussa 2014. Lopulliseksi tutkimuskohteeksi muodostuivat 13 eri koulutusasteilla työskentelevän opettajan kirjoitukset sekä toteutetut haastattelut. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulkinnassa keskityttiin tarkastelemaan opettajien vihakokemuksia ns. sanomattomien sääntöjen näkökulmasta, joiden ajateltiin tekevän ymmärrettäväksi opettajien kokemuksia vihan tunteista ja toisaalta paljastavan jotain opettajuuteen liittyvistä uskomuksista.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin kahdella tasolla. Kehystason muodostivat opettajien vihakokemukset, joita jäsennettiin neljän teeman avulla. Kehystason sisällä teemojen sisältämiä merkityksiä käsitteellistettiin kahdesta rajatusta näkökulmasta: aineistosta tulkittiin viisi opettajan vihan tunnesääntöä ja lisäksi kolme opettajuuden ideaaliksi nimettyä opettajan ihannekuvaa. Teoreettinen pohja vihan tunnesäännöille oli Hochschildin (1983) teoria tunnetyöstä ja tunnesäännöistä. Aineistosta tulkittuja opettajuuden ideaaleja puolestaan tarkasteltiin suhteessa kirjallisuudessa esitettyihin opettajuuden myytteihin. Tutkimuksessa tultiin siihen johtopäätökseen, että opettajan vihaa koskevat säännöt ja opettajuuden ideaalit muodostuvat tiiviisti toisiinsa kietoutuneissa prosesseissa. Uskomukset opettajuudesta vaikuttavat siihen, miten viha opettajana koetaan ja toisaalta opettajan vihan säännöt ylläpitävät tietynlaista käsitystä opettajuudesta. Tämän vuoksi raportissa tuodaan esille opettajan vi
han tunnesääntöjen kriittisen tarkastelun tarpeellisuus sekä pohditaan mahdollisuuksia opettajuuden perusteellisemmalle, tieteelliseen analyysiin tukeutuvalle määritelmälle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
"Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
Tuikka, Minna (2021)Sijaisopettajuus on ilmiö, joka koskettaa kaikkia suomalaisia kouluja. Sijaisopettajat turvaavat opetuksen ja koulun muun toiminnan jatkuvuutta silloin, kun vakituinen opettaja on poissa. Sijaisopettajuus muuttuu ajan ja ...