Legitimointistrategiat Suomen suurimpien kuntien ympäristöraportoinnissa
Tutkimus keskittyy kartoittamaan Suomen suurimpien kuntien ympäristöraporteissa
käytettyjä legitimointistrategioita. Tarkoituksena on selvittää minkälaisia legitimointistrategioita kunnat käyttävät raporteissaan, onko strategioiden käytössä tapahtunut muutoksia ja onko strategioiden käytössä kuntakohtaisia eroja. Aineistona toimivat Helsingin,
Espoon, Tampereen, Vantaan ja Oulun ympäristönhallintaan liittyvät raportit vuosilta
2006–2013. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen vertailututkimus ja aineiston analysointimenetelmäksi on valittu laadullinen sisällönanalyysi. Analyysi toteutetaan teorialähtöisesti ja aineistosta etsitään teoreettisen viitekehyksen ja aikaisemman tutkimuksen perusteella määriteltyjä legitimointistrategioita. Legitimointistrategiat on jaoteltu semanttisiin ja visuaalisiin strategioihin. Tuloksista käy ilmi, että kunnat käyttävät raporteissaan hieman enemmän strategioita, joiden tarkoitus on muokata mielikuvaa organisaatiostaan positiiviseen suuntaan. Erot aitoa toimintaa heijastavien ja mielikuvia muokkaavien strategioiden käytössä ovat kuitenkin melko pieniä. Näin ollen ei voida sanoa,
että kunnat käyttäisivät legitimointistrategioita yksinomaan positiivisen mielikuvan luomiseen. Strategioiden käytössä tapahtuneessa muutoksessa ei ole havaittavissa selkeää
yleistä trendiä, vaan eri strategioiden käytön laajuus vaihtelee vuosittain. Kuntien välillä
on havaittavissa jonkin verran eroja. Helsinki on käyttänyt eniten sekä semanttisia että
visuaalisia legitimointistrategioita raporteissaan kun taas vähiten sekä semanttisia että visuaalisia strategioita on käyttänyt Vantaa. Semanttisten strategioiden käytön laajuudessa
on jonkin verran eroja kaupunkien välillä, mutta visuaalisten strategioiden käyttö jakaantuu tasaisemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ilmastonmuutosdiskurssien kehitys suomalaisten pörssiyritysten vastuullisuusraportoinnissa 2010-luvulla
Kuusisto, Samuli (2022)Ilmastonmuutos on aikamme megatrendi, jonka torjumiseen osallistuminen nähdään jokaisen vastuullisen organisaation tehtävänä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan diskurssianalyysin keinoin suomalaisten pörssiyritysten ... -
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ... -
Private Sport Finance in Finland : New Socially Responsible Financing for Individual Athletes
Hirvonen, Mikko (2024)Tämä pro gradu -tutkielma syventyy urheilun rahoituksen muuttuvaan maisemaan Suomessa, korostaen historiallista riippuvuutta valtion rahoituksesta, erityisesti Veikkaus Oy:n kautta. Monet tekijät ovat johtaneet urheilijoiden ... -
Legitimointistrategioiden käyttö kuntien ympäristöraportoinnissa
Nybom, Tanja; Virtanen, Aila; Järvenpää, Marko (Hallinnon tutkimuksen seura, 2019) -
Environmental reporting of clothing retailers : a longitudinal study on measurement practices and legitimacy
Ojala, Elli (2015)The sustainability of the clothing industry is a topic of frequent discussion in the media. However, the discussion seems to be more focused on social issues in the supply chain rather than on the environmental impacts ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.