Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorRyösö, Hilla
dc.date.accessioned2016-03-24T07:16:11Z
dc.date.available2016-03-24T07:16:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49187
dc.description.abstractTarkastelen ja vertailen kandidaatintutkielmassani arabialaista ja suomalaista kulttuuri-identiteettiä kotoutumisen näkökulmasta. Maahanmuuttajien määrän kasvu ja kiristynyt turvapaikkatilanne haastavat pohtimaan sitä, miten saamme maahanmuuttajat kotoutettua suomalaiseen kulttuuriin. Musiikkikasvatuksen opiskelijana näen koulun merkityksen keskeisenä tekijänä lasten ja nuorten onnistuneessa kotoutumisessa. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus tuoreeseen pääasiassa maahanmuuttoa ja kulttuuri-identiteettejä käsittelevään kirjallisuuteen. Aineistoa maahanmuutosta ja kulttuuri-identiteeteistä on paljon. Myös arabialaisten nuorten kotouttamisesta suomalaiseen kulttuuriin löytyy materiaalia, mutta tietoa ja tutkimusta aiheesta tarvitaan tulevaisuudessa lisää erityisesti kouluun ja kotouttamiseen liittyen. Erilaisten kulttuuri-identiteettien tunteminen, tunnustaminen ja tiedostaminen ovat kotoutumisen lähtökohtia. Kotoutumisessa on olennaista tutustuttaa maahanmuuttaja suomalaiseen kulttuuriin ja saattaa hänet sisälle yhteiskuntaan kielitaitoa, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä edistäen. Samalla on hyvä tukea maahanmuuttajan omaa kulttuuri-identiteettiä, jolloin kulttuuri-identiteetti voi toimia voimavarana uudessa kotimaassa. Koulu tarjoaa hyvän mahdollisuuden monipuoliseen kulttuurikasvatukseen. Musiikilla on oppiaineena ainutlaatuiset mahdollisuudet edistää esimerkiksi kielen oppimista, suomalaisen sekä maahanmuuttajan oman kulttuuritaustan vuoropuhelua sekä yhteisöllisyyttä.en
dc.format.extent31
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKulttuuri-identiteetti
dc.subject.otherkotoutuminen
dc.subject.otherarabialainen kulttuuri
dc.subject.othersuomalainen kulttuuri
dc.subject.othersuomalainen koulu
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.titleKulttuuri-identiteetti ja kotoutuminen : arabialaisten nuorten sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603241937
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2016-03-24T07:16:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot