dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Ryösö, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2016-03-24T07:16:11Z | |
dc.date.available | 2016-03-24T07:16:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49187 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen ja vertailen kandidaatintutkielmassani arabialaista ja suomalaista kulttuuri-identiteettiä kotoutumisen näkökulmasta. Maahanmuuttajien määrän kasvu ja kiristynyt turvapaikkatilanne haastavat pohtimaan sitä, miten saamme maahanmuuttajat kotoutettua suomalaiseen kulttuuriin. Musiikkikasvatuksen opiskelijana näen koulun merkityksen keskeisenä tekijänä lasten ja nuorten onnistuneessa kotoutumisessa.
Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus tuoreeseen pääasiassa maahanmuuttoa ja kulttuuri-identiteettejä käsittelevään kirjallisuuteen. Aineistoa maahanmuutosta ja kulttuuri-identiteeteistä on paljon. Myös arabialaisten nuorten kotouttamisesta suomalaiseen kulttuuriin löytyy materiaalia, mutta tietoa ja tutkimusta aiheesta tarvitaan tulevaisuudessa lisää erityisesti kouluun ja kotouttamiseen liittyen.
Erilaisten kulttuuri-identiteettien tunteminen, tunnustaminen ja tiedostaminen ovat kotoutumisen lähtökohtia. Kotoutumisessa on olennaista tutustuttaa maahanmuuttaja suomalaiseen kulttuuriin ja saattaa hänet sisälle yhteiskuntaan kielitaitoa, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä edistäen. Samalla on hyvä tukea maahanmuuttajan omaa kulttuuri-identiteettiä, jolloin kulttuuri-identiteetti voi toimia voimavarana uudessa kotimaassa. Koulu tarjoaa hyvän mahdollisuuden monipuoliseen kulttuurikasvatukseen. Musiikilla on oppiaineena ainutlaatuiset mahdollisuudet edistää esimerkiksi kielen oppimista, suomalaisen sekä maahanmuuttajan oman kulttuuritaustan vuoropuhelua sekä yhteisöllisyyttä. | en |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Kulttuuri-identiteetti | |
dc.subject.other | kotoutuminen | |
dc.subject.other | arabialainen kulttuuri | |
dc.subject.other | suomalainen kulttuuri | |
dc.subject.other | suomalainen koulu | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.title | Kulttuuri-identiteetti ja kotoutuminen : arabialaisten nuorten sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603241937 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-03-24T07:16:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |