Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAunola, Kaisa
dc.contributor.authorLoukkaanhuhta, Ulla
dc.date.accessioned2016-02-29T10:47:44Z
dc.date.available2016-02-29T10:47:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523727
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48968
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten määrällä, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteyttä ensimmäisen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuviin. Lisäksi haluttiin selvittää ovatko mahdolliset yhteydet erilaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkimuksessa oli mukana 150 ensimmäisen luokan oppilasta. Lasten oppijaminäkuvat kartoitettiin ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Samoina ajankohtina testattiin lasten taidot matematiikassa ja lukemisessa. Harrastustiedot kerättiin vanhemmilta. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin kovarianssianalyysia ja toistettujen mittausten varianssianalyysia. Tulokset osoittavat, että koulunkäynnin alussa harrastaminen on yhteydessä poikien lukemisen oppijaminäkuvaan. Ensimmäisen luokan syksyllä oppijaminäkuva oli parempi pojilla, joilla ei ollut harrastuksia. Kouluvuoden aikana harrastuksissa käyvien poikien lukemisen oppijaminäkuva parani saavuttaen kevääseen mennessä toisten tason. Liikuntaa harrastavilla pojilla lukemisen oppijaminäkuva parani kouluvuoden aikana liikuntaa harrastamattomiin poikiin verrattuna. Liikuntaa harrastavien tyttöjen lukemisen oppijaminäkuva oli syksyllä parempi kuin tytöillä, jotka eivät harrastaneet liikuntaa. Ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan oppijaminäkuva laski oppilailla, joilla oli harrastus (vs. ei harrastuksia), kaksi tai useampia harrastuksia, liikuntaharrastus tai joilla ei ollut musiikkiharrastusta. Musiikkia harrastavien oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvassa ei tapahtunut muutosta. Oppijaminäkuvan laskusta huolimatta harrastavien oppilaiden matematiikan oppijaminäkuva oli keväällä parempi kuin oppilailla, joilla ei ollut harrastuksia. Harrastukset näyttäisivät suojaavan jossain määrin matematiikan oppijaminäkuvan laskulta. Yksittäiselläkin harrastuksella voi tukea lapsen oppijaminäkuvaa ja auttaa lasta ylläpitämään positiivisempaa käsitystä itsestään oppijana myös tehtävien vaikeutuessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (35 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheroppijaminäkuva
dc.subject.otherharrastaminen
dc.subject.otherliikuntaharrastus
dc.subject.othermusiikkiharrastus
dc.subject.otherensimmäinen kouluvuosi
dc.titleHarrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602291723
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-02-29T10:47:45Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoharrastukset
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysomusiikki
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot