Kirjaston hilijaasuures huutaa elämä : tutkimus sanataidekerhoista Pohjanmaalla
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani Laihian, Isonkyrön ja Vähänkyrön kirjastojen syksyllä 2009 alakoululaisille järjestämiä sanataidekerhoja. Tuon esiin niin osallistujien, kirjastotoimenjohtajien kuin ohjaajienkin eli minun ja sanataideohjaaja-kirjavinkkari Tarja Kosken näkemyksiä. Punaisena lankana työssäni kulkee kirjoittamisen ja lukemisen monisäikeinen yhteys.
Tutkielmani on poikkitieteellinen katsaus, jossa on läsnä sekä kirjoittamisen tutkimuksen että kirjasto- ja informaatiotieteen näkökulma. Tärkeänä asiantuntijalähteenä on pitkän kirjastouran tehnyt Marja-Leena Mäkelä, joka on hyödyntänyt sanataideohjausta työssään jo 1960-ja 1970-luvuilla. Valtakunnallisesti merkittävää pioneerityötä Mäkelä on tehnyt juurruttaessaan kirjavinkkausta Suomen kirjastoihin ja kouluihin.
Tarkastelen aluksi, miten sanataide sopii kirjaston työmuodoksi, minkä jälkeen pohdin lukemisen ja kirjoittamisen kytköstä. Teen työssäni tarkasti selkoa Kyrönmaan kirjastojen 3.–6.-luokkalaisille järjestämistä sanataidekerhoista. Olen pyrkinyt etenkin siihen, että lasten ääni tulee kuuluviin. Tutkielmani keskeistä antia ovatkin kuuden kerholaisen henkilökuvat, jotka olen kirjoittanut sekä teemahaastattelujen että kerhoissa tekemieni havaintojen pohjalta. Lopuksi selvitän, millaista sanataidetoimintaa Kyrönmaan kirjastot ovat järjestäneet 2010-luvulla.
Palautekyselyssä ja haastatteluissa sanataidekerholaiset kertoivat oppineensa muun muassa kirjoittamaan tarinoita ja runoja, käyttämään mielikuvitusta ja lukemaan itselleen uudenlaista kirjallisuutta. Osa kerholaisista harrasti aktiivisesti lukemista ja kirjoittamista, mutta kerhoihin osallistui myös lapsia, joilla ei ollut kirjallisia harrastuksia. Matalan kynnyksen maksuttomalle sanataidetoiminnalle on mielestäni tarvetta, sillä tutkimusten mukaan varsinkin suomalaispoikien lukutaito heikkenee ja kirjoitustaidossa on puutteita. Sanataide tukee tekstitaitojen kehittymistä ja ehkäisee osaltaan lasten ja nuorten syrjäytymistä.
Tapaustutkimus Kyrönmaalta osoittaa, että sanataideohjaus soveltuu mainiosti kirjaston työmuodoksi. Toiminnan järjestämisen jarruksi saattaa kuitenkin tulla esimerkiksi kunnan heikko taloustilanne tai pätevien opettajien puute. Hyviä pontimia ovat kirjastohenkilökunnan innostus ja kunnan mahdollisuus hakea hankerahoitusta. Suosittelen, että yhä useampi kirjasto ottaa sanataiteen osaksi toimintaansa.
...
Muu nimeke
Tutkimus sanataidekerhoista PohjanmaallaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Tuhoaa otsoonikerrosta ja siihen tarvitsee rahotusta välttämällä ongelmia jota niistä aiheutuu" : avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa
Löytynoja, Heidi (2012)Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa PISAn lukutaidon kokeen avovastausten arvioinnin ongelmia. Aihealuetta ei ole tähän mennessä kokoavasti tutkittu. Tämän lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, missä määrin ... -
Paperinen avaruus : näkökulmia kirjaesineen ja kirjallisuuden materiaalisuuksiin
Ahvenjärvi, Kaisa; Joensuu, Juri; Helle, Anna; Karkulehto, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ubiikin sähköisen tekstuaalisuuden ja digitaalisen median vakiintuminen on saanut kirjailijoiden ja tutkijoiden huomion kiinnittymään jälleen kulttuurin perustekijään: painettuun kirjaan. Paperinen avaruus. Näkökulmia ... -
Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
Reinikainen, Anna (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.