University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vaara, Tuija
Date
2016
Discipline
Kasvatustiede

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhdessä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kanssa sitä, mikä koulussa tuottaa heille iloa ja hyvinvointia. Lisäksi tutkittiin, mitä oppilaat haluaisivat yläkoulussa muuttaa ja mihin suuntaan sitä kehittää, jotta kouluhyvinvointi – ilo ja innostus – vahvistuisi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, osallistava toimintatutkimus. Edellä kuvatun lisäksi tavoitteena oli edistää oppilaiden hyvinvointia positiivisen tutkimusnäkökulman ja osallistavien menetelmien avulla. Tutkimukseen osallistui yhden yläkoulun kaksi yhdeksättä luokkaa, yhteensä 31 oppilasta. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden yhdessä tuottamista aikajanoista ja osallistavista miellekartoista, henkilökohtaisista kirjoitelmista sekä alku- ja loppukyselystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineistossa oppilaiden kertomukset kouluilosta ja koulun kehittämisestä yhdistyivät kertomuksiin nuoruudesta. Nuoruuden kehitysvaiheen ymmärtäminen ja tukeminen vahvisti oppilaiden hyvinvoinnin, ilon ja innostuksen kokemusta. Kouluilon kokemuksia vahvisti tunne yhteisöön kuulumisesta sekä mahdollisuus yhdessä tekemiseen; toiminnan merkitys ja kouluelämän kokonaisvaltainen kokemus korostuivat. Aineistossa tuli vahvasti ilmi oppilaiden tarve rakentaa turvallisesti omaa identiteettiään koulussa. Kouluilon kokemuksessa mahdollisuus sekä aitoon yhteisöllisyyteen että yksilöllisyyteen olivat oppilaiden näkemyksissä tärkeitä. Oppilaiden kuvailemassa tulevaisuuden koulussa staattisuus ja tylsyys olivat kauas jäänyttä. Koulu näyttäytyi monitoimikeskuksena, jossa oppiminen ja iloinen yhdessä tekeminen yhdistyivät. Tulevaisuuden koulussa oppilaiden asema oli vahvistunut. Heillä oli vaikutusmahdollisuuksia monella tasolla ja heidän näkemyksillään oli myös merkitystä. Tutkimuksen tulokset auttavat tarkastelemaan kouluelämän laatua oppilaiden näkökulmasta ja muistuttavat siitä, ettei oppilasnäkökulmaista hyvinvointitietoa pidä unohtaa aina ajankohtaisessa ja tärkeässä koulun kehittämistyössä. ...
Keywords
oppilasnäkökulmaisuus positiivinen hyvinvointi kouluilo yläkoulu oppilaat nuoruus koulu hyvinvointi ilo
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601311354

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta 

    Tiusanen, Sanna (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena ...
  • Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä 

    Peltomäki, Laura (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ...
  • Kuudennelle luokalle yläkouluun : oppilaiden ennakkokäsityksiä ja kokemuksia 

    Savolainen, Hanna-Kaisa (2011)
  • Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä 

    Ruotsalainen, Jenni (2009)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ...
  • Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta 

    Lukkarila, Suvi; Pulkkinen, Salla (2010)
    Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää nuorten henkistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, henkisen pahoinvoinnin näkymistä koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre