"I ate an apple today" : suitability of Facebook posts and reactions to norm violations
Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisista verkostoitumissivuista. Käyttäjät esiintyvät Facebookissa pääsääntöisesti omilla nimillään, kirjoittavat lyhyitä tekstejä verkostolleen ja jakavat muuta materiaalia avoimesti. Facebookia ja sosiaalista mediaa on tutkittu paljon erilaisista näkökulmista, mutta Facebookiin kirjoituksen aiheista ei ole paljoa tutkimusta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mistä aiheista ihmiset kirjoitavat Facebookiin, mitä aiheita välttävät, mitä aiheita pitävät täysin sopimattomina ja miten he reagoivat epäsopiviin kirjoituksiin. Näitä kysymyksiä varten suoritettiin verkko-kysely, jossa kysyttiin avoimesti vastauksia näihin kysymyksiin. Vastaajia oli yhteensä 413 ja vastaukset kategorisoitiin käyttäen kvalitatiivista analyysiohjelmaa.
Yleisimmin vastaajat sanoivat kirjoittavansa omasta itsestään ja omasta elämästään. Tämän lisäksi laadullisesti hauskat kirjoitukset olivat erityisen suosittuja. Yksityisiä ja arkipäiväisiä kirjoituksia vältettiin, mikä viittaisi tarpeeseen kirjoittaa itsestä keskivertoisia seikkoja. Yksityisiä, arkipäiväisiä ja vihamielisiä kirjoituksia pidettiin myös sopimattomina kokonaisuudessaan, mutta useampi vastaaja vältti itse vastaavia aiheita, kuin odotti samaa muilta. Selvästi yleisin reaktio sopimattomaan kirjoitukseen oli asian sivuuttaminen, mutta myös tekstin tai käyttäjän piilottaminen, sekä verkosta poistaminen olivat yleisiä reaktioita. Facebookissa on siis vallitsevia normeja kirjoittamisesta, mutta ne nojaavat enemmän itsesäätelyyn ja sivuuttamiseen, kuin varsinaiseen toimeenpanoon.
...
Muu nimeke
Suitability of Facebook posts and reactions to norm violationsAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Analysis of network rumor dissemination and control mechanisms on Chinese social network : Sina Weibo
Li, Mingmei (2016)The social network has become a major source of information. The openness and swiftness of the network bring instant accessing to both true and false information. Sometimes the false information such as network rumors can ... -
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
A comparison of dyadic and social network assessments of peer influence
DeLay, Dawn; Laursen, Brett; Kiuru, Noona; Rogers, Adam; Kindermann,Thomas; Nurmi, Jari-Erik (SAGE Publications, 2021)The present study compares two methods for assessing peer influence: the longitudinal actor–partner interdependence model (L-APIM) and the longitudinal social network analysis (L-SNA) Model. The data were drawn from 1,995 ... -
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.