Show simple item record

dc.contributor.advisorKolu, Jaana.
dc.contributor.authorWinter, Noora
dc.date.accessioned2015-11-25T09:13:31Z
dc.date.available2015-11-25T09:13:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47818
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pedagogista näkökulmaa kommunikatiiviseen kielitaitoon, joka on syrjäyttämässä vanhaa kielikäsitystä kielestä pelkkänä sanoista ja rakenteista rakentuvana systeeminä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös erityisesti tarkastella, miten kommunikatiivisempi käsitys kielestä on vaikuttanut keskipitkän ruotsin ylioppilaskokeen kirjallisen osan sanasto- ja rakenneosion osatehtävään 2.2. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Tutkimieni ylioppilaskokeiden osatehtävät ovat vuosilta 2008–2014. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että keskipitkän ruotsin ylioppilaskokeen osatehtävä 2.2 on kehittynyt kommunikatiivisempaan suuntaan, jolloin sen voidaan sanoa heijastelevan kommunikatiivista kielikäsitystä. Lisäksi osatehtävissä esiintyvät aihealueet on mainittu sekä opetussuunnitelmassa että Eurooppalaisessa viitekehyksessä. Tutkimustani koskien on huomioitava, ettei nykymuotoisen ylioppilastutkinnon kynää ja paperia käyttämällä tehtävä koe pysty mittaamaan oikeita kommunikatiivisia, kahden ihmisen välillä suullisesti tapahtuvia taitoja. Kiinnostava jatkotutkimuskohde voisikin olla viimeistään vuonna 2019 toteutuva kielten ylioppilaskokeita koskeva uudistus, jossa suullisen kielitaidon kokeesta tulee osa ylioppilastutkintoa.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkommunikativ kompetens
dc.subject.otherden europeiska referensramen
dc.subject.otherstudentexamen
dc.titleDen pedagogiska synen på kommunikativ kompetens i språkinlärning och studentexamens deluppgift 2.2 i B-svenskan
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511253808
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2015-11-25T09:13:31Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright