dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.advisor | Nilivaara, Anja | |
dc.contributor.author | Linna, Olavi | |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T10:51:16Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T10:51:16Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1504268 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47748 | |
dc.description.abstract | Ihmisten huoli omasta tulevaisuudestaan on nostanut ympäristökasvatuksen suuren mielenkiinnon kohteeksi tämän päivän maailmassa. Ympäristönsuojeluun ja ympäristökasvatukseen liittyvien teemojen rinnalla alettiin puhua 1980-luvun lopulla kestävästä kehityksestä, jonka keskeisin ajatus on tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä kuitenkaan tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Koulutus on avainasemassa kestävän kehityksen mukaiseen elämäntapaan oppimisessa. Tällä hetkellä menossa olevassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamistyössä kantavana ajatuksena on tukea koulujen toimintaa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Perusopetuksessa on tavoitteena tunnistaa kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimia sen mukaisesti ja ohjata oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin Salmen koulun nykytilaa kestävän kehityksen suhteen, yhdeksännen luokan oppilaiden ja opettajien asenteita kestävää kehitystä kohtaan sekä keskeisiä näkökohtia kestävän kehityksen toimintaohjelman laatimiseksi Salmen kouluun. Menetelminä käytettiin kyselyä oppilaille ja opettajille ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvien arvojen ja asenteiden tutkimiseen sekä kestävän kehityksen kartoituslomakkeita koulun arkikäytäntöjen selvittämisen tueksi. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että oppilaiden keskuudessa olisi tarvetta luontosuhteen henkiin herättämiselle, sillä ainoastaan henkilökohtainen suhde luontoon mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisen elämäntavan vaalimisen. Opettajat suhtautuivat selvästi oppilaita myönteisemmin ympäristöön ja kestävän kehityksen edistämiseen liittyviin asioihin. Opettajien positiiviset ympäristöasenteet pitää vain saada siirrettyä osaksi opetusta ja koulun arkikäytäntöjä. Tämän tutkimuksen valossa myös yksi merkittävimmistä kehityksen kohteista on koulun piha-alue, joka on tällä hetkellä virikkeetön asfalttikenttä. Kestävän kehityksen toimintaohjelman laatimiseen ei ole tämän tutkimuksen perusteella esteitä Salmen koulussa. Kestävän kehityksen kartoituksesta näkyy se, että osa koulun arkikäytännöistä on jo kestävän kehityksen ajatusten mukaisia. Nyt olisi tarpeellista tehdä kestävän kehityksen kartoitus koko koulun toimintaympäristöön, laatia koululle suunnitelmat kestävän kehityksen toimintaohjelman luomiseen sekä edetä suunnitelmien mukaan juuri Salmen koululle sopivaa kestävän kehityksen polkua pitkin. | fi |
dc.description.abstract | People are nowadays very concerned on their own future, and that is why environmental education is receiving an increasing attention. Sustainable development appeared to general discussion in the late 1980´s along with themes related to environmental protection and environmental education. The sustainable development stands for meeting the needs of the present generations without preventing the ability of futures generations to meet their own needs. Education is in a key position to guide people to the way of sustainable life. Currently the reformation of the national core curriculum for basic education is in progress with the core idea to support schools in building a sustainable future. The objective of basic education is to identify the necessity of sustainable development and eco-social education, to work accordingly and to guide pupils to take the way to the sustainable life. The present study focused on the current state of the Salme School from a sustainable development perspective, attitudes of the pupils in the ninth grade and the teachers to sustainable development, as well as key aspects to build a program of sustainable development for the Salme School. An inquiry for the pupils and teachers was used as the method to find out values and attitudes to natural environment and sustainable development and to survey daily practices at the school. The results showed that the nature relationship of pupils should be recreated, because only a personal relationship with nature makes it possible to cherish the sustainable way of life. The teachers had clearly more positive attitude to the environment -and the promotion of sustainable development than the pupils. The positive attitudes of the teachers should be transferred to their teaching and daily practices at the school. According to this study, one of the most important development targets is the school yard, which is currently uninspiring asphalt course. There are no obstacles to draw up a program of sustainable development for the Salme School. The present survey showed the fact that part of the daily practices at the school already conform to the ideas of sustainable development. Now it would be necessary to do a survey of sustainable development for the whole school institution, to draw up a development plan for the school, as well as to take just the right steps for the Salme School on its own path of sustainable development. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Kestävä kehitys | |
dc.subject.other | kestävän kehityksen toimintaohjelma | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | ympäristöarvot | |
dc.subject.other | ympäristöasenteet | |
dc.subject.other | ympäristökasvatus. | |
dc.title | Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa | |
dc.title.alternative | kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201511193726 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.date.updated | 2015-11-19T10:51:17Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | toimintaohjelmat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | ympäristöarvot | |
dc.subject.yso | ympäristöasenteet | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |