Minne vie kieltenopetuksen tie? − kansalaisten käsityksiä kielistä ja kieltenopetuksesta
Miettinen, N. (2015). Minne vie kieltenopetuksen tie? − kansalaisten käsityksiä kielistä ja kieltenopetuksesta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9.9.2015 (Syyskuu). Retrieved from http://http://www.kieliverkosto.fi/article/minne-vie-kieltenopetuksen-tie-%E2%88%92-kansalaisten-kasityksia-kielista-ja-kieltenopetuksesta/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
2016:9 | 2017:33 | 2018:50 | 2019:76 | 2020:97 | 2021:70 | 2022:57 | 2023:77 | 2024:47 | 2025:3
Riittääkö pelkkä englannin kielen osaaminen nykyajan maailmankansalaiselle? Mikä on ruotsin opetuksen tulevaisuus Suomessa? Pitäisikö kieliä opettaa ensisijaisesti puhumisen vai kieliopin kautta? Vastauksia näihin ja moniin muihin kielikysymyksiin tarjoaa Yle Uutisten verkkosivuilla huhtikuun 2015 lopussa puhjennut keskustelu siitä, miten kieliä pitäisi opettaa koulussa. Värikkäitä mielipiteitä kirvoittanut verkkokeskustelu pohjaa alun perin uutisointiin tutkimushankkeesta, jossa kartoitettiin päiväkoti-ikäisten lasten kielikäsityksiä. Tutkimusta on ollut toteuttamassa Kieliverkoston lisäksi Vaasan yliopisto ja Jyväskylän yliopiston kielten laitos. Lehden tässä numerossa Anu Palojärvi valaisee tutkimusta tarkemmin. Tässä artikkelissa pureudutaan kuitenkin Ylen verkkokeskustelun avulla siihen, mitä kieliä kansalaisten mielestä Suomen kouluissa pitäisi opettaa, miksi juuri näitä kieliä ja millä tavoin.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/minne-vie-kieltenopetuksen-tie-%E2%88%92-kansalaisten-kasityksia-kielista-ja-kieltenopetuksesta/Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin
Lahti, Laura; Harju-Autti, Raisa; Verkama, Outi; Aaltonen-Kiianmies, Kirsi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)A1-kielen eli ensimmäisen vieraan kielen opetus on 1.1.2020 alkaen varhentunut alkamaan ensimmäiseltä vuosiluokalta kaikissa Suomen kouluissa (Opetushallitus 2019). Tampereella kieltenopetuksen varhentaminen on huomioitu ... -
Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa : Rehtorit ja kuntapäättäjät koulujen kieltenopetuksen äärellä
Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Jyväskylän yliopisto, 2024) -
Ehdotuksia kieltenopetuksen kehittämiseksi
Heikkola, Leena Maria; Alisaari, Jenni; Harju-Autti, Raisa; Björklund, Mikaela (Suomen kieltenopettajien liitto, 2024)Kielivarannon vahvistamiseen tarvitaan pitkäjänteinen strategia ja laajaa yhteistyötä. -
Kielikoulutus murroksessa : media ja vanhemmat kielenopetuksen varhentamisen äärellä
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Oulun yliopisto, 2022) -
Pääkirjoitus: Vuonna 2018 - kielistä keskustellaan!
Vaarala, Heidi; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.