How long-term mindfulness meditation practice affects the brain mechanisms of attention?
In the last few decades, the beneficial effects of meditation and mindfulness have been broadly researched.
Because attention plays a key role in mindfulness, it has been assumed that long-term practice of
mindfulness meditation also has an impact on attention on neurophysiological level.In the current study,
we explored how the long-term practice of mindfulness meditation affects the brain mechanisms of
attention. We compared two groups, long-term meditation practisers and meditation novices. EEGscanning
was conducted during an attention task of dichotic listening, where two stories were listened
simultaneously, and participants were asked to concentrate in only one of the stories at a time. We did
not find a difference between meditators and novices in their neural correlations of attention or inhibition.
We, however, found out that the long-term meditation practitioners differ from the meditation novices in
the hemispheric ditribution of activation during the listening task.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring EEG recordings of Focused Attention Meditation with Fourier-ICA
Heinilä, Erkka (2017)Meditaation harjoittamiseen liitetään usein useita terveyshyötyjä. Elektroenkefalografia (EEG)-menetelmällä on mahdollista seurata hermostossa meditaatioistunnon aikana tapahtuvia ajallisia muutoksia. Löydöt tällä alueella ... -
Pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen ja meditaatiotilan vaikutus säikähdysreaktioon
Jolma, Anna; Pelttari, Outi (2014)Tässä tutkimuksessa selvitettiin pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen pysyviä vaikutuksia ja meditaatiotilan välittömiä vaikutuksia sekä emootioilla säädeltyyn säikähdysreaktioon että säikähdysreaktion ... -
Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
Häggman, Lauri (2021)Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi ... -
Examining mediators of change in wellbeing, stress, and depression in a blended, Internet-based, ACT intervention for university students
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier BV, 2020)A coach-guided Acceptance and Commitment Therapy (ACT) intervention that uses a blended approach of two face-to-face and five online sessions (iACT; N = 33) has been found to be more effective than a waiting-list control ... -
Improvements in Mindfulness Facets Mediate the Alleviation of Burnout Dimensions
Kinnunen, Sanna M.; Puolakanaho, Anne; Tolvanen, Asko; Mäkikangas, Anne; Lappalainen, Raimo (Springer, 2020)Objectives While interventions using mindfulness have been effective in treating burnout, the mechanisms of change need more research. This study investigated which of five mindfulness facets (observing, describing, acting ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.