Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorSällinen, Sanna
dc.date.accessioned2015-09-23T09:31:49Z
dc.date.available2015-09-23T09:31:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47166
dc.description.abstractOppimismotivaatio on paljonkin tutkittu aihe. Sen sijaan kandidaatintutkielmassani halusin ottaa selvää millaiset asiat vaikuttavat opettajan opettamismotivaatioon ja millainen yhteys sillä on oppilaiden oppimismotivaatioon. Selvitin myös opettamismotivaation yhteyttä työssäjaksamiseen. Opettamismotivaatio ei ole itsestäänselvyys vaan sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen vaikuttavat monet tekijät. Eheä ammatillinen identiteetti, hyvä itsetunto ja henkinen hyvinvointi ovat perusta opettamismotivaatiolle. Jos opettaja tuntee itsensä ammattitaitoiseksi ja asiantuntijaksi, se parantaa opettamismotivaatiota. Kykenemättömyyden tunne taas voi vähentää sitä. Musiikkikasvattajalle on työn mielenkiinnon ja motivaation säilymiseksi usein tärkeää voida toteuttaa omaa muusikkouttaan ja luovuuttaan sekä opetuksessa että koulumaailman ulkopuolella. Ovathan musiikkikasvattajat nimensä mukaan kasvattajia ja muusikoita. Hyvät vuorovaikutussuhteet työympäristössä ja muuallakin elämässä ovat tärkeitä kaikenlaiselle motivaatiolle kuin myös työssäjaksamiselle. Opettajan ja oppilaan motivaatiot ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Opettajan tärkeimpiä tehtäviä onkin saada oppilaat motivoitumaan. Tähän tehtävään hänen on kuitenkin löydettävä ensin motivaatio itsestään. Oppilaat motivoituvat, kun opettaja on innostava ja motivoiva. Opettaja taas saa motivoituneista oppilaista motivaatiota itselleen. Molempien osapuolien on kuitenkin tehtävä osansa itsensä motivoimisessa. Jos lähtökohtaisesti oppilaat eivätkä opettaja ole motivoituneita saavuttamaan yhteisiä päämääriä musiikintunneilla, on silloin myös toisten osapuolen motivoiminen olematonta. Esimerkiksi oppilaiden osallistamisen tuntien suunnitteluun on havaittu olevan tehokas tapa lisätä heidän motivoituneisuuttaan. Työmotivaatiolla on suuri vaikutus työssäjaksamiseen ja näin ollen myös työkykyyn. Työssäjaksamisen ja opettamismotivaation säilymiseen vaikuttavat hyvin paljon samat asiat, kuten hyvät vuorovaikutussuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus, kykeneväisyyden tunne ja hyvä suhde oppilaisiin.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMotivaatio
dc.subject.othermusiikinopettaja
dc.subject.otheropettamismotivaatio
dc.subject.otheroppimismotivaatio
dc.subject.othervuorovaikutussuhteet
dc.subject.othertyössäjaksaminen
dc.titleMusiikinopettajan opettamismotivaatio
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509233235
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2015-09-23T09:31:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot