Musiikinopettajan opettamismotivaatio
Oppimismotivaatio on paljonkin tutkittu aihe. Sen sijaan kandidaatintutkielmassani halusin ottaa selvää millaiset asiat vaikuttavat opettajan opettamismotivaatioon ja millainen yhteys sillä on oppilaiden oppimismotivaatioon. Selvitin myös opettamismotivaation yhteyttä työssäjaksamiseen.
Opettamismotivaatio ei ole itsestäänselvyys vaan sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen vaikuttavat monet tekijät. Eheä ammatillinen identiteetti, hyvä itsetunto ja henkinen hyvinvointi ovat perusta opettamismotivaatiolle. Jos opettaja tuntee itsensä ammattitaitoiseksi ja asiantuntijaksi, se parantaa opettamismotivaatiota. Kykenemättömyyden tunne taas voi vähentää sitä. Musiikkikasvattajalle on työn mielenkiinnon ja motivaation säilymiseksi usein tärkeää voida toteuttaa omaa muusikkouttaan ja luovuuttaan sekä opetuksessa että koulumaailman ulkopuolella. Ovathan musiikkikasvattajat nimensä mukaan kasvattajia ja muusikoita.
Hyvät vuorovaikutussuhteet työympäristössä ja muuallakin elämässä ovat tärkeitä kaikenlaiselle motivaatiolle kuin myös työssäjaksamiselle. Opettajan ja oppilaan motivaatiot ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Opettajan tärkeimpiä tehtäviä onkin saada oppilaat motivoitumaan. Tähän tehtävään hänen on kuitenkin löydettävä ensin motivaatio itsestään. Oppilaat motivoituvat, kun opettaja on innostava ja motivoiva. Opettaja taas saa motivoituneista oppilaista motivaatiota itselleen. Molempien osapuolien on kuitenkin tehtävä osansa itsensä motivoimisessa. Jos lähtökohtaisesti oppilaat eivätkä opettaja ole motivoituneita saavuttamaan yhteisiä päämääriä musiikintunneilla, on silloin myös toisten osapuolen motivoiminen olematonta. Esimerkiksi oppilaiden osallistamisen tuntien suunnitteluun on havaittu olevan tehokas tapa lisätä heidän motivoituneisuuttaan.
Työmotivaatiolla on suuri vaikutus työssäjaksamiseen ja näin ollen myös työkykyyn. Työssäjaksamisen ja opettamismotivaation säilymiseen vaikuttavat hyvin paljon samat asiat, kuten hyvät vuorovaikutussuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus, kykeneväisyyden tunne ja hyvä suhde oppilaisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajan arki : viiden musiikinopettajan kokemuksia musiikinopettajan ammatista
Pelkonen, Virva (1999) -
Persoona musiikinopettajan työvälineenä
Kaikkonen, Anniina (2013)Opettajan sanotaan tekevän työtä persoonallaan. Tutkin tässä kandidaatintutkielmassa, miten tämä väite toteutuu musiikinopettajan kohdalla. Tarkoitukseni on tutkia, kuinka musiikinopettaja käyttää persoonaansa opetuksensa ... -
"Kun sydän vie, niin kyl se on se juttu" : musiikki musiikinopettajan voimavarana
Jaatinen, Eveliina (2012) -
Peruskoulun yläasteen musiikinopettajan roolikuva
Väisänen, Heli (1995)