University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Voiko peleistä oppia? : digitaalisten musiikkipelien hyödyntäminen pianonsoiton opiskelussa

Thumbnail
View/Open
6.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nieminen, Reetta
Date
2015
Discipline
Music EducationMusiikkikasvatus

 
Tässä kandidaatintutkielmassa pohdin digitaalisten musiikkipelien käyttöä soitonoppimisen sekä -opettamisen apuvälineenä. Oppimista tapahtuu muuallakin kuin vain koulussa tai soit-totunneilla. Kehittyvä teknologia mahdollistaa uusia tapoja oppia musiikkia, esim. soi-tonoppimispelien avulla. Lähdin selvittämään, millaisia nämä pelit ovat ja miten soitono-pettaja voisi hyödyntää niitä työssään. Suomalaisissa oppilaitoksissa ollaan selkeästi monia muita maita jäljessä digitaalisen oppimisen ja opettamisen asenteissa ja valmiuksissa. Pelien rakenteelliset ominaisuudet voivat olla ihanteelliset opetuskäyttöön, mutta niiden ominaisuuksia ei osata laajasti hyödyntää kouluissa eikä musiikkioppilaitoksissa. Soitonoppimispelien suunnittelussa haasteena on soittoprosessin kokonaisvaltainen huomioiminen ja pelistä opittujen taitojen siirtäminen käytäntöön. Saadakseni vastauksia tämänhetkisiin musiikinoppimispelihin liittyviin pedagogisiin kysymyksiin haastattelin suomalaista Yousician -firmaa, joka on toteuttanut soitonoppimispelin kitaralle ja on aikeissa toteuttaa vastaavan pianolle. Haastattelu nousi mielenkiintoiseksi aineistoksi tutkielmassani ja herätti paljon ajatuksia soitonoppimisen tulevaisuudesta. Soitonoppimispelit ovat uusi kasvava ilmiö ja mielenkiintoinen tutkimuksen kenttä, jonka parissa aion jatkaa työskentelyä. ...
Keywords
piano pianonsoiton opetus peli digitaalinen oppimispeli soitonoppimispeli musiikkipeli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509213218

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
  • Mä en ymmärtäny niitä pallukoita : lukihäiriö pianonsoiton opiskelussa 

    Hasu, Johanna (2010)
    Erilaisten oppijoiden asemasta musiikkioppilaitoksissa on keskustelu vasta viime aikoina. Oppimateriaalia tai tutkimustietoa soittajien kokemuksista on kuitenkin vähän. Suomalainen musiikkioppilaitosjärjestelmä on koko ...
  • Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa 

    Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014)
  • Kuvatiedostoon upotetun metatiedon hyödyntäminen digitaalisten valokuvakokoelmien järjestämisessä 

    Palsamäki, Jani (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre