Voiko peleistä oppia? : digitaalisten musiikkipelien hyödyntäminen pianonsoiton opiskelussa
Tässä kandidaatintutkielmassa pohdin digitaalisten musiikkipelien käyttöä soitonoppimisen sekä -opettamisen apuvälineenä. Oppimista tapahtuu muuallakin kuin vain koulussa tai soit-totunneilla. Kehittyvä teknologia mahdollistaa uusia tapoja oppia musiikkia, esim. soi-tonoppimispelien avulla. Lähdin selvittämään, millaisia nämä pelit ovat ja miten soitono-pettaja voisi hyödyntää niitä työssään.
Suomalaisissa oppilaitoksissa ollaan selkeästi monia muita maita jäljessä digitaalisen oppimisen ja opettamisen asenteissa ja valmiuksissa. Pelien rakenteelliset ominaisuudet voivat olla ihanteelliset opetuskäyttöön, mutta niiden ominaisuuksia ei osata laajasti hyödyntää kouluissa eikä musiikkioppilaitoksissa. Soitonoppimispelien suunnittelussa haasteena on soittoprosessin kokonaisvaltainen huomioiminen ja pelistä opittujen taitojen siirtäminen käytäntöön.
Saadakseni vastauksia tämänhetkisiin musiikinoppimispelihin liittyviin pedagogisiin kysymyksiin haastattelin suomalaista Yousician -firmaa, joka on toteuttanut soitonoppimispelin kitaralle ja on aikeissa toteuttaa vastaavan pianolle. Haastattelu nousi mielenkiintoiseksi aineistoksi tutkielmassani ja herätti paljon ajatuksia soitonoppimisen tulevaisuudesta. Soitonoppimispelit ovat uusi kasvava ilmiö ja mielenkiintoinen tutkimuksen kenttä, jonka parissa aion jatkaa työskentelyä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018) -
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ... -
Mä en ymmärtäny niitä pallukoita : lukihäiriö pianonsoiton opiskelussa
Hasu, Johanna (2010)Erilaisten oppijoiden asemasta musiikkioppilaitoksissa on keskustelu vasta viime aikoina. Oppimateriaalia tai tutkimustietoa soittajien kokemuksista on kuitenkin vähän. Suomalainen musiikkioppilaitosjärjestelmä on koko ... -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.