dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Vesalainen, Katriina | |
dc.date.accessioned | 2015-09-07T14:36:26Z | |
dc.date.available | 2015-09-07T14:36:26Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46781 | |
dc.description.abstract | Käsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatuksen näkökulmasta. Teen katsauksen draama- ja musiikkikasvatuksen keskeisiin teorioihin ja pohdin niiden yhtymäkohtia sekä mahdollisia käytännön sovelluksia yläkoulussa.
Avaan draamakasvatuksen keskeisiä käsitteitä, ideologiaa ja potentiaalia oppimisen mahdollistajana. Musiikkikasvatuksen osalta nojaudun uuteen, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmassa huomioni keskittyy niihin tavoitteisiin, jotka voidaan erityisen hyvin saavuttaa draamakasvatusta hyödyntäen niin laaja-alaisten kuin oppiainekohtaisten osaamistavoitteiden osalta. Tavoitteeni on löytää ja luoda perusteltuja draamakasvatuksen työtapoja käytettäväksi musiikintunneilla ja siten tukea myös omaa ammatillista kasvuani kahden aineen opettajana. Neljännessä luvussa esittelen joitakin mahdollisia käytännön sovelluksia siitä, mitä draamatoimintaa yläkoulun musiikintunnilla voi tehdä.
Draaman maailma tarjoaa oppilaille fiktiivisen luonteensa ansiosta mahdollisuuden kokea ja harjoitella sellaisia asioita, joita todellinen minä ei voi arkielämässä tehdä. Erilaiset roolit antavat oppilaalle mahdollisuuden tutkia ilmiötä monista näkökulmista, ja samalla ne antavat turvaa harjoitella ja kokeilla asioita ilman, että omaan itseen kohdistuu paineita. Opettajalle roolit tarjoavat oivan mahdollisuuden muun muassa eriyttämiseen. Draamakasvatustoiminta aloitetaan aina draamasopimuksen tekemisellä, mikä niin ikään lisää luokan turvallista ilmapiiriä.
Jatkotutkimuksen kannalta seuraava askel olisi viedä draamaharjoituksia musiikintunneille, kokeilla niitä käytännössä ja tutkia oppilaiden ja opettajien kokemuksia harjoitusten käytöstä. Kiinnostavia kysymyksiä ovat muun muassa oppimistulosten tarkastelu sekä oppilaiden kokemukset oppimistilanteen mukavuudesta/epämukavuudesta ja oppimisen helppoudesta/vaikeudesta. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | draamakasvatus | |
dc.subject.other | draamapedagogiikka | |
dc.subject.other | ilmaisukasvatus | |
dc.title | Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509072825 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-09-07T14:36:27Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |