Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorVesalainen, Katriina
dc.date.accessioned2015-09-07T14:36:26Z
dc.date.available2015-09-07T14:36:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46781
dc.description.abstractKäsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatuksen näkökulmasta. Teen katsauksen draama- ja musiikkikasvatuksen keskeisiin teorioihin ja pohdin niiden yhtymäkohtia sekä mahdollisia käytännön sovelluksia yläkoulussa. Avaan draamakasvatuksen keskeisiä käsitteitä, ideologiaa ja potentiaalia oppimisen mahdollistajana. Musiikkikasvatuksen osalta nojaudun uuteen, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmassa huomioni keskittyy niihin tavoitteisiin, jotka voidaan erityisen hyvin saavuttaa draamakasvatusta hyödyntäen niin laaja-alaisten kuin oppiainekohtaisten osaamistavoitteiden osalta. Tavoitteeni on löytää ja luoda perusteltuja draamakasvatuksen työtapoja käytettäväksi musiikintunneilla ja siten tukea myös omaa ammatillista kasvuani kahden aineen opettajana. Neljännessä luvussa esittelen joitakin mahdollisia käytännön sovelluksia siitä, mitä draamatoimintaa yläkoulun musiikintunnilla voi tehdä. Draaman maailma tarjoaa oppilaille fiktiivisen luonteensa ansiosta mahdollisuuden kokea ja harjoitella sellaisia asioita, joita todellinen minä ei voi arkielämässä tehdä. Erilaiset roolit antavat oppilaalle mahdollisuuden tutkia ilmiötä monista näkökulmista, ja samalla ne antavat turvaa harjoitella ja kokeilla asioita ilman, että omaan itseen kohdistuu paineita. Opettajalle roolit tarjoavat oivan mahdollisuuden muun muassa eriyttämiseen. Draamakasvatustoiminta aloitetaan aina draamasopimuksen tekemisellä, mikä niin ikään lisää luokan turvallista ilmapiiriä. Jatkotutkimuksen kannalta seuraava askel olisi viedä draamaharjoituksia musiikintunneille, kokeilla niitä käytännössä ja tutkia oppilaiden ja opettajien kokemuksia harjoitusten käytöstä. Kiinnostavia kysymyksiä ovat muun muassa oppimistulosten tarkastelu sekä oppilaiden kokemukset oppimistilanteen mukavuudesta/epämukavuudesta ja oppimisen helppoudesta/vaikeudesta.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.otherdraamakasvatus
dc.subject.otherdraamapedagogiikka
dc.subject.otherilmaisukasvatus
dc.titleMuutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509072825
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2015-09-07T14:36:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot